ANALISIS BUKU BAHASA ARAB KELAS 10 DIREKTORAT KURIKULUM SARANA KELEMBAGAAN DAN KESISWAAN (KSKK) TINJAUAN KONTEN BERDASARKAN TEORI MACKEY

Muhammad Al Farobi, Fadilah Al Azmi, Achmad Dzulqornain Hidayatullah, Slamet Daroini

Abstract


of KSKK (content review based on Mackey theory) aims to determine the feasibility of textbooks based on Mackey's theory so that teaching materials can be used in learning. This article uses a qualitative approach with a library research model. As for the data collection is to use documentation and data analysis techniques using content analysis. In analyzing teaching materials, Mackey's theory provides a good overview of aspects that need to be considered in analyzing teaching materials, including 1) selection; 2) gradation; 3) presentation; 4) reps. From these four aspects, it can be concluded that the aspect of the selection of textbooks is still general, but the material's content tends to be more complex. In contrast, from the aspect of gradation, it has fulfilled the aspects of grouping and grading. As for the presentation aspect, it has fulfilled the differential, potential, pictorial, and context procedures. Meanwhile, the repetition aspect has been fulfilled in the form of various evaluations.


Keywords


Analysis of Teaching Materials, KSKK Book, Mackey Theory.

Full Text:

PDF

References


Aziza, Lady Farah, dan Ariadi Muliansyah. “Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komprehensif.” El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA 19, no. 1 (2020): 56–71. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i1.2344.

Ahmad Faqih, Analisis isi buku pelajaran bahasa arab karya DR.D. Hidayat dalam perspektif multicultural Skripsi Sarjana Pendidikan Islam UIN Sunan Kalijaga 2010

Ahmad Izzan. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung Humaniora. 2004

Azhar Arsyad, Bahasa Arab Dan Metode Pengajarannya Beberapa Pokok Pikiran, Yogyakarta:Pustaka Pelajar 2007

Basit, Lutfi Abdul. “Telaah Bahan Ajar Bahasa Arab ‘Ayo Fasih Berbahasa Arab’ Madrasah Aliyah Kelas Xii Karya Hasan Saefullah (Tinjauan Materi Berdasarkan Teori Mackey).” Skripsi, 2014.

Cahya Edi Setyawan, Luthfi Abdul Basit, Muhamad Fathoni Stai. “Telaah Bahan Ajar Bahasa Arab ‘Ayo Fasih Berbahasa Arab’ Madrasah Aliyah Kelas Xii Karya Hasan Saefullah (Tinjauan Materi Berdasarkan Teori Mackey).” Jurusan Sastra Arab Fakultas Sastra Arab Universitas Negeri Malang, 2018, 225–34.

Fitriani, Nursobah, Dan Hasan Saefuloh. “Analisis Bahan Ajar Buku Siswa Bahasa Arab Untuk Kelas 6 Madrasah Ibtidaiyah (Pendekatan Saintifik 2013) Nursobah” 7, No. 2 (2018): 115–36.

Hadi, Nurul. “Analisis Isi Buku Ajar Bahasa Arab (Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013) Kelas I Madrasah Ibtidaiyah Terbitan Kementerian Agama Republik Indonesia 2014.” Ijaz Arabi Journal Of Arabic Learning 1, No. 1 (2018): 37–51. Https://Doi.Org/10.18860/Ijazarabi.V1i1.4930.

Husin, Husin, Dan Hatmiati Hatmiati. “Budaya Dalam Penerjemahan Bahasa.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 1, No. 2 (2018): 39. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V1i2.43.

Khasanah, Nginayatul. “Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Uregensi Bahasa Arab Dan Pembelajarannya Di Indonesia).” An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam 3, No. 2 (2016): 39–54. Https://Doi.Org/10.33507/An-Nidzam.V3i2.16.

Muhith, Abdul. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab: Penerapan Quantum Learning, 201m.

Muhammad Arif, Analisis Komparasi Buku Pelajaran Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah Karya D. Hidayat Dengan Buku Karya A.Syaekhudin Dan Hasan Saefullah skripsi Sarjana Pendidikan Islam UIN Sunan Kalijaga 2012

Mulyanto sumardi, Pengajaran Bahasa Asing: Sebuah Tinjauan Dari Segi Metodologi, Jakarta: Bulan Bintang, 1975

Nur Hadi, Tata Bahasa Penndidikan : Landasan Penyusunan Buku Pelajaran Bahasa, Semarang : IKIP Semarang Press, 1995

Norkhafifah, Siti, Dan Nur Syahabuddin. “Desain Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Di Era New Normal.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 5, No. 1 (2022): 53. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V5i1.908.

S. Nasution, Asas-asas kurikulum, Jakarta: Bumi aksara, edisi II, 2009

Saeful Millah, Analisis Buku Pelajaran Bahsa Arab Kelas IX Madrsah Tsanawiyah Karya DR. D. Hidayat Skripsi Sarjana Pendidikan Islam UIN Sunan Kalijaga 2011

Syarifah. “Analisis Materi Buku Teks Al-Jamiah Li Ta’limi Al-Lughah Al-‘Arabiyah.” Tarbawy: Jurnal Pendidikan Islam 1, No. 69 (N.D.): 5–24.

Syarifah, Syarifah. “Analisis Seleksi Dan Gradasi Materi Buku Teks Al-Arabiyyah Baina Yadaik.” Sustainable: Jurnal Kajian Mutu Pendidikan 3, No. 1 (2020): 35–54. Https://Doi.Org/10.32923/Kjmp.V3i1.1387.

Syaviq Muqoffi (2012), Analisis Buku Teks “Ta’lim Al-Lughah Al- ‘Arabiyyah Pendidikan Bahasa Arab SMP/Mts Muhammadiyah Kelas VII” Karya Muhammad Thariq Azis S.Pd.I dan Nurul Cholidiyah S.H.I (Tinjauan Dari Segi Materi)

Taufiqurrahman, Pengembangan Komponen-komponen Kurikulum Bahasa Arab, Lisana Volume 2, No 1,juni 201

Yusuf, Muhammad. “Psikolinguistik Dalam Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Postmetode.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 2, No. 2 (2019): 183. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V2i2.123.

Zubaidillah, Muh. Haris, Dan Hasan Hasan. “Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 2, No. 1 (2019): 41. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V2i1.90.

الحلمية, عزية. “تحليل الكتاب ‘درس اللغة العربية’ على وضوء وليام فرانسيس ماكي.” رسالة الماجستير, N.D.

الصالحة, نوفيا أكرام. “تحليل كتاب" دروس اللغة العربية" من حيث اختيار المادّة عند وليام فرانجيس ماكّي‎.” البحث الجامعي, N.D. Http://Etheses.Uin-Malang.Ac.Id/Id/Eprint/11871.

المطهرة, امراة. “تحليل كتاب"دروس اللغة العربية" الجزء الاول والثانى لإمام زركشي وامام شباني عيى نظرية وليا فرنجيس ما يكي.” البحث الجامعي, N.D.

فؤادنا, فيروزا. “تحليل المحتوى كتب تعليم اللغة العربية للمرحلة المتوسطة على وضوء عند وليام فرانجيس ماكّي‎.” رسالة الماجستير, N.D.

فوتري, حستي مولدة إكا. “اختار المواد في كتاب ‘العربية للحياة’ على وَهة نظرية وليام فرانسيس ماكي.” البحث الجامعي, N.D.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v5i2.1388

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

Moraref ONESEARCH PERPUSNAS SINTA 4 Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.