PENERAPAN HASIL MODIFIKASI PERMAINAN MONOPOLI SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BERBICARA BAHASA ARAB

Silfiyah Rohmawati

Abstract


This study is purposed to describe the result application of monopoly game modification as a learning media of Arabic speaking in Program for Arabic Language Development (PKPBA) of the State Islamic University (UIN) of Maulana Malik Ibrahim Malang. This study uses a qualitative approach with descriptive research type. The data collection techniques used are participant observation and documentation. The results of this study are in the form of steps taken by the researcher in applying result modification of monopoly game as a learning media of Arabic speaking. The activities of the game include expressing thoughts, ideas, feelings, experiences and information through telling stories and asking questions about the materials mentioned.
As for the recommendations, the results of the modification of the monopoly game in this study can be applied in learning to speak Arabic, but can also be used for other language competencies, such as listening, reading and writing, and certainly with several different and adaptable game rules. The results of this study can be used as a material modification of the monopoly game that will be used by tutors or other lecturers by adjusting the material and the ability level of students.

Keyword: Modifikasi, Permainan Monopoli, Media Pembelajaran, Berbicara Bahasa Arab.

Full Text:

PDF

References


Alhilah, Muhammad Mahmud. Al-Al’aab min Ajli Tt tafkir wa At Ta’allum. (Daarul Masiiroh lin Nasyri wat Tauzii’ wat Thibaah. Dalam Muhammad Alfan, Khibroh Taklimiyah, Ta’allum Al Lughoh Al Arobiyyah ma’a Al La’bi Litarqiyati daafiiyyah At Tholabah fi Marhalah Al Jami’ah. PINBA IX & Muktamar IMLA. Al Lughoh Al Arobiyyah Asaas Ats Tsaqofah Al Insaniyyah. 27- 29 Agustus 2015. Jilid I. 2007.

Anis Nuryati Suprapto. Permainan Monopoli sebagai Media untuk Meningkatkan Minat Belajar Tata Boga di SMA. Jurnal Ilmiah Guru. (1). 2013.

Bahagia, suherman. Prinsip-prinsip pengembangan dan Modifikasi cabang olahraga. Jakarta: Departemen pendidikan dan kebudayaan direktorat jenderal pendidikan dasar dan menengah bagian proyek penataran guru SLTP Setara D-III dalam M. Wanda Aginta Bangun. 2018. Pemanfaatan Hasil Modifikasi Pembelajaran Pendidikan Jasmani di SLB-YPAC Cabang Medan. Physical Education, Healt and Recreation. 2 (2). 2000.

Effendy, Ahmad Fuad. Pengajaran Bahasa Arab. Malang: Misykat, 2011.

Ghibari, Tsair Ahmad. Ad Dafi’iyyah: An Nadzoriyyah wa At Tathbiiq. (Ammaan: Daarul Masiiroh lin Nasyri wat Tauzii’ wat Thibaah. Dalam Muhammad Alfan, Khibroh Ta’limiyah, Ta’allum Al Lughoh Al Arobiyyah ma’a Al La’bi Litarqiyati daafiiyyah At Tholabah fi Marhalah Al Jami’ah. PINBA IX & Muktamar IMLA. Al Lughoh Al Arobiyyah Asaas Ats Tsaqofah Al Insaniyyah. 27- 29 Agustus 2015. Jilid I. 2007.

Madkur, Ali Ahmad. Thuruq Tadris Al-Lughoh Al-Arobiyyah. Amman: Daarul Masiroh Lin Nasyri wa Tauzii’ wat Thiba’ah, 2010.

Mahmud, Ahmad Fuad. Al-Mahaaraat Al-Lughowiyyah Maahiyatuha Wa Tharaaiqu Tadriisiha. Riyad: Daarul Muslim. 1992.

Mujib, Fathul dan Rahmawati, Nailur. Metode Permainan-permainan Edukatif dalam Belajar Bahasa Arab. Jogjakarta: Diva Press, 2013.

Purwanto, Mustika Sari Ika dan Husna, Hanna Nurul. Implementasi Permainan Monopoli Fisika sebagai Media Pembelajaran dalam Pembelajaran Kooperatif Tipe TGT untuk Meningkatkan Prestasi Belajar dan Mengetahui Profil Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pengajaran Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam. 17 (1). 2012.

Siskawati, Maya, Pargito dan Pujiati. Pengembangan Media Pembelajaran Monopoli untuk Meningkatkan Minat Belajar Geografi Siswa. Jurnal studi sosial. 4 (1). 2016.

Sugiono. Metode Penelitian, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2010.

Thu’aimah, Rusydi Ahmad. Al Marji’ fi Ta’lim Al Lughoh Al Arobiyyah Lin An Nathiqiin bi Lughootin Ukhro. Jilid II. Jami’ah Ummul Quro Ma’had Al Lughoh Al Arobiyyah Wahda Buhus wa Al Manahij Silsilah Dirosat fi Ta’lim Al Arobiyah, t.t.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v2i2.141

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

Moraref ONESEARCH PERPUSNAS SINTA 4 Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.