Uslub Tasybih dalam Novel Arsis Karya Ahmed Al-Hamdan: Analisis dan Tujuannya

Redi Aryanto, Rohanda Rohanda, Edi Komarudin

Abstract


This research contains an analysis of tasybih in the novel Arsis by Ahmed Al-hamdan. In this novel, there is a language style with meanings and various redactions that are still vague if not understood with the science of bayan. The purpose of this research is to determine the types and objectives of tasybih based on the bayan science approach. Qualitative description is the method used in this study. This research includes library research-based research  that uses the novel Arsis by Ahmed Al-Hamdan as a data source. And sentences that contain tasybih in the novel as a type of data. Data provision using the technique of watching and recording. The data will be studied, then marked and recorded, and then analyzed with the analysis of the science of bayan. The result of this research is that the novel Arsis by Ahmed Al-Hamdan has tasybih mursal, tasybih mufashshal, tasybih mujmal, and tasybih baligh. Meanwhile, tasybih mu'akkad is not found in the novel. The purpose of tasyb³h contained in the novel only includes taqriru halil musyabbah, baynu halil musyabbah, baynu imknil musyabbah, baynu miqdri hlil musyabbah, and taqb³hul musyabbah. While tazyinul musyabbah is not found in the novel. This research strengthens the theory and description of the understanding of tasyb³h based on the analysis of the novel Arsis by Ahmed Al-Hamdan.

Keywords


Arsis Novels, Balaghah Science, Bayan Science, Tasybih

Full Text:

PDF

References


_ Nafisah, D. (2021). The Tasyb³h and purpose in the novele Al-Mahbubat work Aliah Mamduh. Al-Tadris: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 9(1), 17–33.

Abdurahman, R., Rohanda, R., Atha, Y. A. S., Sabarudin, I., & Hilmi, I. (2024). Uslub Istiārah in the Qur’an According to Tafsir Experts and Its Implications for Balāghah Learning. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(2), 630–642.

Abdurahman, R., Sabarudin, I., & Hardianti, M. (2024). Memahami Konsep Tasybîh Dalam Al-Quran: Perspektif Ahli Tafsir Dan Implikasinya Bagi Pengembangan Materi Ajar Ilmu Bayan. Tsaqofiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 6(1), 210–225.

Adrean, Arifin, Muh, Z., Paulia, S., & Windri Astuti, C. (2022). Nilai Moral Karya Sastra Sebagai Alternatif Pendidikan Karakter (Novel Amuk Wisanggeni Karya Suwito Sarjono). Jurnal Bahasa Dan Sastra, 3(1), 1–7.

Ahyar, D. B., & Arab, M. P. B. (2019). Mengenal Pemikiran Al-Mubarrid dan Kontribusinya terhadap Perkembangan Ilmu Balāghah. Arabia, 11(2), 97–120.

Al-Hamdan, A. (2023). Novel ARSIS. مكتبة ضاد، الإلكترونية.

Al-Jarim, Ali. Amin, M. (2023). Terjemahan Al-Balaaghatul Waadhihah. Sinar Baru Algensindo.

Alamin, F., & Sopian, A. (2024). Wacana Filsafat Ilmu Balaghah: Kajian Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi. Rayah Al-Islam, 8(1), 131–142.

Amriyah, N., & Isnaini, H. (2024). Campur Kode Sudjiwo Tedjo dalam Dialog Interaktif Indonesia Lawyers Club TvOne Episode Setahun Jokowi-Maruf: Dari Pandemi Sampai Demokrasi. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 93–103.

An-Nabiil, M. S., & Sarifudin, M. (2024). Analisis Ilmu Bayan pada Syi’ir al-Bahtsu ‘an as-Sa’adah Karya Nazik al-Malaikah. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(2), 201–219.

Azhar, R., Idris, N., & Santoso, B. (2024). Al Tahlîl at Taqābuli fi Al Tasybîh Bayna Lughat Al’Arabiyah Wa Lughoti Al Indûnisiyah wa Al Istifādah Minhu Ta’lîmiyan. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(2), 689–699.

Azis, M. C. A. (2024). Balaghah Analysis of the Tashbih Sentences in the Book of Al-Lubab Al-Hadith: Analisis Balaghah pada Kalimat Tasyb³h dalam Kitab Al-Lubab Al-Hadits. Takwil: Journal of Quran and Hadith Studies, 3(1), 87–103.

Azizah, R. A. (2024). Majaz Isti’arah Makniyyah dalam Kitab Maulid Ad-Diba’i Karya Imam Abdurrahman Ad-Diba’i. AICOMS: Annual Interdisciplinary Conference on Muslim Societies, 4, 239–248.

Daulay, I. (2024). Bentuk dan Tujuan Tasyb³h dalam Surah An-Naba, An-Nazi’at dan Al-Muthaffifin. Kaisa: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 11–20.

Halawa, M. (2021). Gaya bahasa perbandingan pada novel “Jalan Pasti Berujung” karya Benyaris Adonia Pardosi. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 1–11.

Ilham, M. A., Hibatullah, F. A., Sopian, A., & Nurmala, M. (2024). Pola Struktur Gaya Bahasa Tasybīh dalam Al-Qur’an. Aphorisme: Journal of Arabic Language, Literature, and Education, 5(1), 117–126.

Iman, S., Hidayat, D., & Supianudin, A. (2019). Tasyb³h dalam Kitab Qashidah Burdah karya Syaikh Muhammad Imam Al Bushiri. Hijai-Journal on Arabic Language and Literature, 2(1), 18–59.

Masturoh, F., & Mahmudi, I. (2023). The Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(2), 207–232.

Prawira, S. D. (2018). Karakter Tokoh Utama Pada Novel Entrok Karya Okky Madasari (Kajian Psikologi Sastra). Jurnal Ilmiah FONEMA: Jurnal Edukasi Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 1–15.

Rahmi, H., & Permatasari, D. N. (2023). The Purposes of Tasyb³h Used in The Novel Sununuwati Kabul by Yasmina Khadra (Rhetoric Analysis). Insyirah: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Studi Islam, 6(2), 269–284.

Rudy, R. (2023). Mengembangkan Minat Membaca Pelajar terhadap Karya Sastra Amerika. Jurnal Pustaka Mitra (Pusat Akses Kajian Mengabdi Terhadap Masyarakat), 3(6), 253–257.

Saragih, A. K., Manik, N. S., & Samosir, R. (2021). Hubungan Imajinasi dengan Karya Sastra Novel. Asas: Jurnal Sastra, 10(2), 100–110.

Silmy, A. N., Awaliyah, N. A., Setiyadi, A. C., & Isnainurrohman, A. (2024). Al Jinās Dan Al Saja’Fii Kitāb Washāya Al Abā Li Al Abnā. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(2), 891–903.

Suryaningsih, I., & Hendrawanto, H. (2018). Ilmu Balaghah: Tasyb³h Dalam Manuskrip “Syarh Fī Bayān Al-Majāz Wa Al-Tasybīh Wa Al-Kināyah.” Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 4(1), 1–10.

Wahyuni, H., & Setiyawan, A. (2024). Implikatur Percakapan Bahasa Arab antar Tokoh dalam Film Arab Maklum: Kajian Pragmatis. Kalamuna: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(2), 221–233.

Zai, B. (2021). Analisis Makna Konotatif Pada Kumpulan Puisi Ketika Cinta Bicara Karya Kahlil Gibran. Kohesi: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 51–63.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i1.4404

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Index by:

             

Publish by:

Program Studi Pendidikan Bahasa Arab
Sekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an Amuntai

Contact us:

Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com


Free counters!

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

Lisensi Creative Commons

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

https://realbdsmpics.com/

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

https://svijet-gljiva.com/