Istikhdām Tathbĩq Bupin Kawasĩlah Ta’lĩmiyyah Raqmiyyah Fĩ Tadrĩs Al Lughah Al ‘Arabiyyah
Abstract
This study discusses the use of the Bupin application in learning the Arabic language for grade VIII students at the NU Kraksaan Islamic Tsanawiyah madrasah. The Bupin application provides interactive features such as learning videos and QR code-based visual materials, which make learning more engaging and easy to understand. We collected data using descriptive qualitative research methods through interviews, observations, and documentation. This research illustrates how the Bupin app supports students' focus, motivation, and engagement in the learning process. Teachers also feel the benefits of this application because it helps deliver material creatively. However, there are some technical constraints, such as limited devices and internet access, which pose challenges to implementing this application. Bupin enriches the modern learning process by providing a more interactive learning experience and supporting students' understanding of the concepts taught. This research encourages the development of school facilities and teacher training so that the Bupin application can be optimally utilized in Arabic language learning at Madrasah Tsanawiyah Islamiyah NU Kraksaan.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawiyah, R. (2022). Peran literasi digital dalam pembelajaran al-qur’an hadis. Penerbit NEM.
Akasahtia, L. T. (2021). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab:(Menggelitik Pakem) Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, & Menyenangkan. CV. DOTPLUS Publisher.
Aprianto, D., & Wahyudi, A. (2023). Integrasi manajemen kurikulum, pengembangan profesional guru, dan teknologi pendidikan dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(3), 4414–4424.
Ashra, V. A., & others. (2020). Pengaruh Aplikasi Sensor Smartphone Pada Pembelajaran Tumbukan Berbasis Inkuiri Terbimbing Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa.
Azhar, M., Wahyudi, H., Promadi, P., & Masrun, M. (2023). Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Indonesia. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 3160–3168.
Ghodang, H. (n.d.). Kata Sambutan.
Hakim, M. N., & Abidin, A. A. (2024). Platform Merdeka Mengajar: Integrasi Teknologi dalam Pendidikan Vokasi dan Pengembangan Guru. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 68–82.
Junaedi, D., Supriyatna, R. K., & Arsyad, M. R. (2023). Era Baru Perkembangan Peradaban Ekonomi Digital. Sci-Tech Journal, 2(1), 40.
Kuswarini, M. K. (2024). Efektivitas penggunaan bupin (buku pembelajaran interaktif) scanner terhadap hasil belajar siswa kelas v sdn 2 rejoyoso/Meidawati Kuswarini. Universitas Negeri Malang.
Lestari, A. D. (2023). Pengembangan media berbasis Android untuk meningkatkan motivasi belajar dan pemahaman siswa pada mata pelajaran SKI di MAN 2 Magetan. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.
Mayasari, A., Supriani, Y., & Arifudin, O. (2021). Implementasi sistem informasi manajemen akademik berbasis teknologi informasi dalam meningkatkan mutu pelayanan pembelajaran di SMK. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(5), 340–345.
Mesra, R., Sinaga, R. B., Poges, P., Rey, S., & Suliono, O. (2023). Keterampilan Guru Mengadakakan Variasi Guna Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Civic Education: Media Kajian Pancasila Dan Kewarganegaraan, 7(2), 113–119.
Mi’yar, A. (2020). Penggunaan Vlog Dalam Pembelajaran Maharah Kalam. Jurnal Al Mi’yar Vol, 3(1).
Mi’yar, A. (2021). Realisasi Pengajaran Bahasa Arab Melalui Media Audio Visual Pada Mahasiswa Club Bahasa Arab Iain Pontianak. Jurnal Al Mi’yar Vol, 4(1).
Ni’mah, M., Farid, E. K., & Maarif, M. A. (2023). Inovasi Pembelajaran Daring Dalam Perubahan Karaktermahasiswa Di Perguruan Tinggi Berbasis Pesantren. Cv. Dotplus Publisher.
Noviani, N. R. (2024). Efektivitas Program Deklarasi Anti Bullying dan Stop Kekerasan Dalam Mewujudkan Visi Mata Cendeqia (Studi Kasus di MI Sunan Pandanaran, Sardonoharjo, Ngaglik, Sleman, Yogyakarta). Universitas Islam Indonesia.
Rahmah, D. A. (2024). Using Bupin Scanner Application in Listening Comprehension (A Case Study at Grade Twelve of SMA IT Al-Fahmi). UIN Sultan Maulana Hasanudin Banten.
Rhenaldy, D. (2024). Menumbuhkan dan Meningkatkan Minat Baca Siswa MTs. Al-Ishlahiyah Kota Binjai Melalui Gerakan Literasi Membaca 15 Menit Sebelum Kegiatan Belajar Mengajar Dimulai. JUPEMA, 1(1), 11–20.
Salamah, U., & Wibisono, M. (2024). The Use of QR Code-Based Arabic Ewan Textbooks in Learning Mah{=a}rah Kal{=a}m. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(2), 836–842.
Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran ditengah pandemi pada siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2), 163–173.
Sofa, A. R., & Sugianto, M. (2024). Variasi Keragaman Linguistik Bahasa Arab Di Negara Arab Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Indonesia. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(1), 517–542.
Suhendra, R. H., Wahab, A. A., & Khumaidi, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Aplikasi BUPIN terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Madrasah Aliyah Plus Taruna Islam Al-Kautsar Kraksaan Probolinggo. ISLAMIKA, 5(3), 890–900.
Sulianta, F. (2024). Langkah Instan Belajar Literasi Digital untuk Berbagai Kalangan. Feri Sulianta.
Zakiyah, N. U., Ameera, V., Ritonga, A. E., Aisah, N., Lingga, S. A., & Akmalia, R. (2024). Penggunaan AI dalam Dunia Pendidikan. Mahira: Journal of Arabic Studies, 4(1), 1–16.
DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i1.4690
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Index by:
Publish by:
Program Studi Pendidikan Bahasa ArabSekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an AmuntaiContact us:
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.