MEDIA PEMBELAJARAN BUSUU DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB UNTUK PEMULA

Taufik Taufik, Shalihah Syifaanddini, A'isyah Sabilla Rochmahtika, Aliffiyaa Jihan Qiyamullaily, Aprilia Imroatun Nazhifah, Habib Januar Azharie

Abstract


Learning Arabic as a beginner is a challenge in itself due to differences in accents, grammar, and sentence structure compared to other languages. Moreover, there is the perception that learning Arabic is difficult and tedious. The latest innovations in technology and information in today's era are crucial in the learning process. Mobile technology, especially Android-based media, is expected to address these issues significantly. One Android-based learning application that can be used for learning Arabic as a beginner is Busuu. Busuu is an application developed to assist individuals in learning foreign languages, including Arabic. This research aims to provide contributions and recommendations for developing a more effective and efficient method of learning Arabic using Android-based learning media. The research method used is qualitative descriptive. The research findings indicate that using the Busuu application as an Android-based learning media for beginners is effective and efficient because it is supported by an attractive interface, clear instructions, and valuable features, eliminating the perception that learning Arabic is difficult and tedious.


Keywords


Android-based Learning Media, Arabic learning, Beginner, Busuu App

Full Text:

PDF

References


Albantani, Azkia Muharom. “Optimalisasi Aplikasi Busuu Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri.” Arabi: Journal of Arabic Studies 3, no. 1 (30 Juni 2018): 1–10. https://doi.org/10.24865/ajas.v3i1.78.

Albantani, Azkia Muharom, dan Ahmad Madkur. “Musyahadat Al Fidyu: Youtube-Based Teaching and Learning of Arabic as Foreign Language (AFL).” Dinamika Ilmu 17, no. 2 (31 Desember 2017): 291–308. https://doi.org/10.21093/di.v17i2.854.

Aminullah, Muhammad Afiq, Fadilah Al Azmi, dan Darul Jalal. “Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri Melalui Platform Aplikasi Tiktok Sebagai Tren Belajar Masa KinI.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 5, no. 2 (22 Oktober 2022): 283–302. https://doi.org/10.35931/am.v5i2.1219.

Amrina, Amrina, Melisa Rezi, Adam Mudinillah, Chintia Geofani, dan Durrotul Hikmah. “Pemanfaatan Aplikasi Audacity Pada Pembelajaran Istimā’ Untuk Madrasah Ibtidaiyyah Negeri Satu Sungai Tarab.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 5, no. 1 (9 April 2022): 117–38. https://doi.org/10.35931/am.v5i1.729.

“Arti kata pemula - Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI) Online.” Diakses 24 Oktober 2023. https://kbbi.web.id/pemula.

Febriana, Dina, dan Lizda Iswari. “Pengembangan Aplikasi Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Pemula Berbasis Web.” Insect (Informatics and Security): Jurnal Teknik Informatika 8, no. 2 (31 Maret 2023): 100–109. https://doi.org/10.33506/insect.v8i2.2246.

Haq, Samsul. “Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Digital: Problematika Dan Solusi Dalam Pengembangan Media.” MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial 7, no. 1 (28 April 2023): 211–22. https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6937.

Hasanah, Ferli, dan Nurul Hikmayaty Saefullah. “Srategi Belajar Efektif Bagi Pembelajar Pemula Bahasa Perancis Di Madrasah Aliyah Negeri Model Babakan Ciwaringin Majalengka-Cirebon.” Dharmakarya : Jurnal Aplikasi Ipteks Untuk Masyarakat 6, no. 4 (2017). https://doi.org/10.24198/dharmakarya.v6i4.14851.

Hidayatulloh, Muhammad Arif. “Analisis Sumber Belajar Bahasa Arab Berbasis Web Untuk Meningkatkan Kemampuan HOTS.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 7, no. 2c (2 Juni 2022): 804–11. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.639.

Huda, Khoirul. “Pemanfatan Website (Busuu.Com) Sebagai Multimedia Interaktif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” An Nabighoh 19, no. 2 (29 November 2017): 286–301. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v19i2.1004.

Ilmiani, Aulia Mustika, Ahmadi Ahmadi, Nur Fuadi Rahman, dan Yulia Rahmah. “Multimedia Interaktif Untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.” Al-Ta’rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab 8, no. 1 (Juni 2020): 17–32.

Iqbal, Muhammad. “Penggunaan Metode Mim- Mem Untuk Mengembangkan Keterampilan Berbicara.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 1, no. 2 (23 Oktober 2018): 113–30. https://doi.org/10.35931/am.v1i2.48.

Isnaini, Nurul, dan Nurul Huda. “Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Berbasis Permainan My Happy Route Pada Siswa Kelas VIII MTSN 10 Sleman.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 3, no. 1 (14 Januari 2020): 1–14. https://doi.org/10.35931/am.v3i1.156.

Iswanto, Rahmat. “Pembelajaran Bahasa Arab dengan Pemanfaatan Teknologi.” Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab 1, no. 2 December (29 Desember 2017): 139–52. https://doi.org/10.29240/jba.v1i2.286.

Makrifah, Nurul. “Inovasi Pemecahan Pembelajaran Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah.” Syaikhuna: Jurnal Pendidikan Dan Pranata Islam 11, no. 1 (26 Maret 2020): 16–30. https://doi.org/10.36835/syaikhuna.v11i1.3840.

Nushi, Musa, dan Homa Jenabzadeh. “Busuu: A Mobile App.” The TESL Reporter Journal 49 (1 Oktober 2016): 30–38.

Pito, Abdul Haris. “Media Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an.” Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan Dan Keagamaan 6, no. 2 (31 Desember 2018): 97–117. https://doi.org/10.36052/andragogi.v6i2.59.

Prananingrum, Afiffah Vinda, Ikhwan Nur Rois, dan Anna Sholikhah. “Kajian Teoritis Media Pembelajaran Bahasa Arab.” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab 6, no. 6 (2020): 303–19.

Purnama, Sigit. “Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab).” Literasi : Jurnal Ilmu Pendidikan 4, no. 1 (10 Maret 2016): 19–32. https://doi.org/10.21927/literasi.2013.4(1).19-32.

Rois, Ikhwan Nur, dan Riska Izani. “Implementasi Ath-Thariqah Al-Intiqaiyyah Dalam Memahami Kaidah Bahasa Arab Bagi Pemula.” International Conference of Students on Arabic Language 3, no. 0 (2019): 132–48.

Sa’adah, Nailis. “Problematika Pembelajaran Nahwu Bagi Tingkat Pemula Menggunakan Arab Pegon.” Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, no. 1 (3 Desember 2019): 15–32. https://doi.org/10.32699/liar.v3i01.995.

Sakdiah, Nikmatus, dan Fahrurrozi Sihombing. “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.” Sathar: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 1, no. 1 (19 Juni 2023): 34–41. https://doi.org/10.59548/js.v1i1.41.

Tahel, Fithry, dan Erwin Ginting. “Perancangan Aplikasi Media Pembelajaran Pengenalan Pahlawan Nasional Untuk Meningkatkan Rasa Nasionalis Berbasis Android.” Teknomatika 9, no. 02 (2 Oktober 2019): 113–20.

Taufik, Taufik. “Pengembangan Aplikasi ArabEasy Berbasis Android Untuk Belajar Cepat Bahasa Arab Bagi Pemula.” Phd, UIN Sunan Ampel Surabaya, 2021. http://digilib.uinsa.ac.id/51333/.

Taufiqurrochman, R. “Busuu.com: Model Belajar Bahasa Arab Mandiri Berbasis Website.” Research. Malang: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan (FITK) Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 9 September 2016. http://repository.uin-malang.ac.id/756/.

Winans, Michael D. “Busuu: A Social Network Application to Learn Languages.” CALICO Journal 37, no. 1 (2 Maret 2020): 117–26. https://doi.org/10.1558/cj.37781.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i2.2321

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

 ONESEARCH PERPUSNAS      Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.