PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN MAHᾹRAH QIRᾹ’AH DENGAN MENGGUNAKAN BOOK CREATOR

Taufik Taufik, Ahmad Rifki, Dina Faiqotul Ilmiyah, Charity Dinda Aghnia, Achmad Yani, Murwanti Murwanti

Abstract


With the rapid development of technology today, it is an opportunity for education to continue to innovate in creating an enjoyable learning environment. Conventional learning media has often become commonplace for students. Therefore, a breakthrough is needed in the form of web-based learning media. The method used in this research uses a type of research and development using the ADDIE (Analysis Design Development Evaluation) model. So, this research aims to develop Book Creator media to increase students' interest and motivation in studying Arabic and improve language skills; both Maharah Istima' wal Kalam and Qiro'ah wal Kitabah, which on this website have specifications in the form of input files, both text, images, audio, and video, which are arranged systematically to produce interactive learning media, so that the use of learning media using Book Creator is very feasible to develop. There are 23 steps in creating media using Book Creator. Still, there are only four steps in creating it, starting with creating a concept and preparing materials, then logging in, designing, and then distributing.


Keywords


Development, Learning Media, Book Creator

Full Text:

PDF

References


Agusvian, Hidayat, Asep Sopian, dan Nunung Nursyamsiah. “Development of Comic in Qiroah Learning Introduction Material for VII Grade at Mts Muallimin NW Pancor/Pengembangan Media Komik Pada Pembelajaran Qiroah Materi Perkenalan Kelas VII Mts Muallimin NW Pancor.” al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 7, no. 1 (2021): 45–63.

Andriani, A. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 3 (1), 39–56,” 2015.

Azhari, Afifa Wijdan. “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas Vi Madrasah Ibtidaiah Terbitan Karya Toha Putra.” ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab 1, no. 2 (2018): 125–36.

Farkhanah, Eriana. “Pemanfaatan ‘Book Creator’ Dalam Pembelajaran Literasi Digital Untuk Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran ‘Produk Kreatif Dan Kewirausahaan.’” Jurnal Cahaya Mandalika 4, no. 2 (2023): 243–59.

Febrianingsih, Dian. “Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Salimiya: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam 2, no. 2 (2021): 21–39.

Haq, Samsul. “Pembelajaran Bahasa Arab di Era Digital: Problematika dan Solusi dalam Pengembangan Media.” MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial 7, no. 1 (2023): 211–22.

Hasanah, Isatul, dan Siti Rodi’ah. “Strategi Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbantu Media Book Creator Digital Dalam Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Siswa Pada Tingkat Sekolah Dasar.” Continuous Education: Journal of Science and Research 2, no. 2 (2021): 23–35.

Hijriyah, Umi, Syarifudin Basyar, Koderi Koderi, Erlina Erlina, Muhammad Aridan, dan Muhammad Subkhi Hidayatullah. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Android Untuk MahᾹrat Al IstimᾹ’Kelas 8 Smp.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 5 (2022).

Huda, Nurul, Thoriq Zia Al Fariz, dan Eka Utari Handayani. “Application-Based Arabic E-Book Media Development Kvisoft Flipbook Maker For Madrasah Aliyah Students/Pengembangan Media E-Book Bahasa Arab Berbasis Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Untuk Siswa Madrasah Aliyah.” Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning 4, no. 3 (2021).

Humaira, Siti, N Zulkifli, dan Defni Satria. “Pengembangan Media Smart Dental Box Terhadap Pemeliharaan Kesehatan Gigi Anak Usia 5-6 Tahun Di TK As-Shofa Kecamatan Tembilahan Hulu.” Journal on Education 5, no. 3 (2023): 7563–7673.

Kholiq, Abdul. “Media Pembelajaran Bahasa Arab.” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab 6, no. 6 (2020): 294–302.

Kusumawati, N Ai. “Penggunaan Media E-Book Creator Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Inspiratif Peserta Didik Kelas IX F SMP Negeri 1 Dayeuhkolot Kabupaten Bandung Semester Genap Tahun Pelajaran 2021-2022.” Continuous Education: Journal of Science and Research 3, no. 3 (2022): 39–47.

Luqiana, Jihan Nabila, dan Harun Al Rasyid. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Web WordPress untuk Siswa Kelas IX.” Journal of Education Research 4, no. 2 (2023): 473–83.

Muhammad, Mumu, Dian Rahadian, dan Erna Retna Safitri. “Penggunaan digital book berbasis android untuk meningkatkan motivasi dan keterampilan membaca pada pelajaran bahasa arab.” Pedagogia 15, no. 2 (2017): 170–82.

Mustafa, Mustafa, Nur Alisa, dan Andi Arif Pamessangi. “Pengembangan Media Interaktif Digital Bahasa Arab Dengan Media Smart Apps Creator Kelas X di SMA Negeri 7 Luwu Timur.” Jurnal Sinestesia 13, no. 1 (2023): 252–60.

Ningrum, Ika Widya. “Pengembangan Multimedia Interaktif Aksara Jawa Berbasis Smart Apps Creator Untuk Siswa Kelas XI SMK Negeri 3 Jepara,” 1:93–99, 2023.

Norkhafifah, Siti, dan Nur Syahabuddin. “Desain Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Teknologi Informasi Di Era New Normal.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 5 (2022).

Palupi, Dyah Ayu Retno, Kharisma Eka Putri, dan Bagus Amirul Mukmin. “Pengembangan E-book menggunakan Aplikasi BookCreator berbasis QR Code pada Materi Ajar Siswa Sekolah Dasar.” PTK: Jurnal Tindakan Kelas 3, no. 1 (2022): 78–90.

Puspitasari, Verdiana, dan Djoko Adi Walujo. “Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Model Diferensiasi Menggunakan Book Creator Untuk Pembelajaran Bipa Di Kelas Yang Memiliki Kemampuan Beragam.” Jurnal Education and development 8, no. 4 (2020): 310–310.

Ridha, Muhammad Rasyid, Siti Khurotun Ayuni, dan Muhammad Jafar Shodiq. “Pengembangan Media Learning Management System (Lms) Berbasis Kitāb Al-‘Arabiyah Li An-Nāsyi’īn.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 6, no. 1 (2023): 1–28.

Sanjaya, Putu Adi. “Pengembangan Pembelajaran Sejarah Berdiferensiasi Menggunakan E-Module Berbasis Book Creator.” Prodiksema 1, no. 1 (2022): 52–60.

Sholihah, Dewi Zakiyatus, Naniek Sulistya Wardani, dan Aris Kukuh Prasetyo. “The Development of e-Book Based on Problem and Project Based Learning Assisted by Book Creators.” JTP-Jurnal Teknologi Pendidikan 24, no. 2 (2022): 258–70.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i2.2522

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

Moraref ONESEARCH PERPUSNAS SINTA 4 Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.