ANALISA REDUPLIKASI & MODIFIKASI INTERNAL DALAM BAHASA ARAB DAN BAHASA INDONESIA
Abstract
No in-depth analysis comprehensively compares Arabic and Indonesian reduplication and internal modification phenomena. Therefore, this study aims to fill this knowledge gap and present a deeper understanding of how these two languages use reduplication and internal modification in word formation and their morphological consequences. The main problem to be solved is how this phenomenon operates in both languages, what the differences and similarities are, and how its use affects the structure and meaning of words in the linguistic context of each language. This research uses descriptive qualitative methods, using data analysis as library research. The research results reveal that both languages use reduplication and internal modification to form words with diverse meanings. Although there are differences in how the two languages implement this phenomenon, they also share basic concepts about how repetition and internal modifications in word morphology can produce variations in meaning.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aprizal, Ambo Pera. “Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Guru 2, No. 2 (June 6, 2021). Https://Doi.Org/10.47783/Jurpendigu.V2i2.232.
Arisandy, Desy, Dheka Prima Rizkika, And Tri Disa Astika. “Eksistensi Bahasa Indonesia Pada Generasi Milenial Di Era Industri 4.0.” Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 3, No. 2 (March 31, 2019): 247–51. Https://Doi.Org/10.30743/Bahastra.V3i2.3180.
Bulan, Deanty Rumandang. “Bahasa Indonesia Sebagai Identitas Nasional Bangsa Indonesia.” Jisipol | Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik 3, No. 2 (June 29, 2019): 23–29.
Darman, Isra Hayati. “خصائص اللغة العربية وخاصة بالمقارنة باللغة الإندونيسية (في المباني الصرفية والتراكيب النحوية والمعاني الدلالية).” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 2, No. 1 (April 14, 2019): 15–40. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V2i1.103.
Fathoni, Hanif. “Pembentukan Kata Dalam Bahasa Arab (Sebuah Analisis Morfologis ‘K-T-B’).” At-Ta’dib 8, No. 1 (December 15, 2013).
Hadi, Syamsul. “Pembentukan Kata Dan Istilah Baru Dalam Bahasa Arab Modern.” Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 4, No. 2 (2017): 153–73. Https://Doi.Org/10.15408/A.V4i2.5801.
Haris, Muh Z, Hubungan Kemampuan Bahasa Arab Dengan Prestasi Hafalan Al Quran, Muh Haris Zubaidillah Stiq Amuntai, And Kalimantan Selatan. “Hubungan Kemampuan Bahasa Arab Dengan Prestasi Hafalan Alquran Siswa.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 1, No. 2 (October 14, 2018): 19–38. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V1i2.31.
“Hasil Pencarian - Kbbi Daring.” Accessed December 29, 2022. Https://Kbbi.Kemdikbud.Go.Id/Entri/Afiks.
Humaini, Arif. “Penanda Jamak (Perbandingan Antara Bahasa Arab Dan Bahasa Indonesia).” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3, No. 2 (December 22, 2017): 255–68. Https://Doi.Org/10.14421/Almahara.2017.032-04.
Jannah, Jemima, Darla Putri, Miftah Nugroho, S- Ilmu Linguistik, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Sebelas Maret, Jalan Ir, Sutami No, And Kecamatan Jebres. “Penanda Modifikasi Internal Pada Tuturan Encouraging Juri Indonesian Idol Special Season Dalam Memberikan Komentar Penampilan Peserta ( Internal Modification Markers In Encouraging Speech Uttered By Judges Of Indonesian Idol Special Season )” 8, No. 1 (2022): 66–80.
Khasanah, Sofia Nur, And Imam Baehaqie. “Penanda Makna Jamak Bahasa Indonesia Dan Bahasa Arab Pada Aspek Morfologis (Analisis Kontrastif).” Jurnal Sastra Indonesia 9, No. 3 (2020): 172–79. Https://Doi.Org/10.15294/Jsi.V9i3.39876.
“Konstruksi Klausa Yang Diawali Verba (Al-Jumlah Al-Fiâ€Tmliyyah) Dalam Bahasa Arab.” Accessed December 30, 2022. Http://Etd.Repository.Ugm.Ac.Id/Home/Detail_Pencarian/53180.
Mirdayanti, Isra, Najmuddin Abd. Safa, And Kaharuddin Kaharuddin. “Analisis Kontrastif Pembentukan Verba Bahasa Arab Dan Bahasa Indonesia Serta Implikasinya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Ilmu Budaya 6, No. 2 (December 13, 2018): 258–67.
Nasution, Sahkholid. Pengantar Linguistik Bahas Arab. Cetakan I. Sidoarjo: Cv. Lisan Arabi, 201ad.
Nur, Tajudin. “Analisis Kontrastif Dalam Studi Bahasa.” Arabi : Journal Of Arabic Studies 1, No. 2 (December 31, 2016): 64–74. Https://Doi.Org/10.24865/Ajas.V1i2.11.
Permata Putri, Nimas, Program Studi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, And Stkip Pgri Pacitan. “Eksistensi Bahasa Indonesia Pada Generasi Millennial.” Widyabastra : Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia 5, No. 1 (December 9, 2017): 45–49. Https://Doi.Org/10.25273/Widyabastra.V5i1.1891.
Puspitasar, Tita, Ai Devi Pendidikan, And Bahasa Indonesia. “Pengaruh Bahasa Ibu Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan 1 (October 22, 2019): 465–70.
Rafi’atun, ُ, And Najah Qomariah. “علم الصرف بين النظرية والتطبيق عند القدماء والمُحْدثين.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 2, No. 1 (April 23, 2019): 57–72. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V2i1.100.
Shafri, Muhammad Hatta, Fudzla Suraiyya, And Abdul Raup. “Morfologi Bahasa Arab: Sejarah Perkembangan Dan Karya-Karyanya,” N.D.
“Sistem Morfologi Verba Bahasa Arab.” Accessed December 29, 2022. Http://Etd.Repository.Ugm.Ac.Id/Home/Detail_Pencarian/47761.
DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i2.2574
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Indeksasi
______________________________________________________________________________________
Contact Us:
Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan KebahasaarabanAddress: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai UtaraKabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471Provinsi: Kalimantan SelatanEmail: almiyar@stiq-amuntai.ac.id__________________________________________________________________________
___________________________________________________________________
__________________________________________________________________
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.