Psycholinguistic Studies: Strategies for Acquiring Arabic Vocabulary in Preschool Children

Iis Dahlia, Luthfi Qolbi Azzahra, Agung Setiyawan

Abstract


The purpose of this study is to find out the strategy of acquiring Arabic vocabulary in preschool children. The method used in this study is a qualitative method, with a library research approach. The data collection technique used is in the form of documentation techniques. Data analysis techniques with a descriptive-analytical approach. by using the content analysis method. The data sources in this study are references and guidelines related to the problem being researched as literature data. The results of this study show that there are seven strategies that can be applied to acquire Arabic vocabulary in preschool children, including: First, contextual learning strategies. Second, image-based vocabulary acquisition strategies. Third, vocabulary acquisition strategies by singing and rhyme. Fourth, vocabulary acquisition strategies with illustrated stories. Fifth, vocabulary acquisition strategies are based on language games. Sixth, vocabulary acquisition strategies with creative activities, and Seventh, vocabulary acquisition strategies with social interaction. Hopefully, this research can help future research and these strategies can be applied in learning for the acquisition of Arabic vocabulary in preschool children.

Keywords


Arabic, Psycholingistic Studies, Vocabulary Acquisition, Preschool, Strategy.

Full Text:

PDF

References


Alwi, S. (2021). Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa Kedua pada Anak Usia Prasekolah.

Arifin, Z. (2009). Muqaddamah Fiqh Strategi Pembelajaran dan Pengajaran Bahasa Arab. Hayfa.

Astuti, W. (2016). Berbagai Strategi Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 5(2).

Bungin, B. (2004). Metode Penelitian Kualitatif.

Fatmawati, S. R. (2015). Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguistik. 1.

Hayati, R. (2019). Penelitian Terapan. Gajah Mada University Press.

J. Moleong, L. (2001). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remaja Rosdakarya.

Kusuma, A. B. (2018). Pemerolehan Bahasa Pertama Sebagai Dasar Pembelajaran Bahasa Kedua (Kajian Psikolinguistik). Al-Manar, 5(2). https://doi.org/10.36668/jal.v5i2.10

Noermanzah. (2020). Bahasa sebagai Alat Komunikasi, Citra Pikiran, dan Kepribadian. https://doi.org/10.31219/osf.io/ez6dk

Nurhasanah, I. A., Sujana, A., & Sudin, A. (2016). Penerapan Metode Role Playing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Hubungan Mahluk Hidup Dengan Lingkungannya. 1(1).

Permanamiarta, P. A. (2021). Pemerolehan Bahasa Kedua Dalam Lingkungan Keluarga Pada Anak Usia Tiga Tahun. 10.

Petta Solong, N. (2023). Insersi Nilai Karakter Melalui Pembelajaran Bahasa Arab. Eloquence: Journal of Foreign Language, 2(1).

Qomaruddin, A. (2017). Penerapan Metode Bernyanyi Dalam Pembelajaran Mufradat. 1(2).

Rahmawati, D., Sunaryo, & Widodo. (2011). Penguasaan Kosakata Bahasa Indonesia Pada Anak Usia Prasekolah. Universitas Negeri Malang. Academia.edu.

Romli. (2022). Model Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching Learning) Pada Pelajaran PAI Sebagai Salah Satu Inovasi Pengembangan Kurikulum di Sekolah. EDUGAMA: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 8(2). https://doi.org/10.32923/edugama.v8i2.2590

Sundari, W. (2018). Pemerolehan Bahasa. Jurnal Warna, 2(1).

Suyanto, S. (2005). Dasar-Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Hikayat.

Syam’un Salim, M., & Setiyadi, A. C. (2013). Pemerolehan Bahasa Kedua Menurut Stephen Krashen. At-Ta’dib, 8(2). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i2.504

Tasya, A. M. (2021). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Pada Anak Usia Dini.

Wahyuni, S. (2020). Penerapan Media Flash Card untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema “Kegiatanku.” Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 9. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.23734

Wiratno, T., & Santosa, R. (2014). Pengantar Linguistik Umum. pustaka.ut.ac.id.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v7i2.3783

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

 ONESEARCH PERPUSNAS      Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.