Strategi Efektif Orang Tua Dalam Merangsang Perkembangan Bahasa Arab Anak

Septika Bayzura, Agung Setiyawan

Abstract


This study aims to describe and explain about children's language development and its stages. Factors of children's language development, as well as effective strategies for parents in helping children's language development. The research method used is descriptive qualitative research using a literature approach in an effort to describe, record and analyze and interpret the current conditions. The data sources in this study are literature such as books, journals, articles, or documents that discuss effective strategies or the role of parents in stimulating children's language development. Data analysis is done by data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study show that there are two factors that influence children's language development, namely internal and external. And explained that there are several effective strategies that can be used by parents in helping stimulate children's language development such as talking and interacting actively, reading books together, singing, creating a language-rich environment, using educational media, using rich and varied language, and consistency in learning and language development

Keywords


Strategi Efektif, Perkembangan Bahasa, Psiko-sosiolinguistik

Full Text:

PDF

References


Adriana, D. (2011). Tumbuh Kembang dan Terapi Bermain Pada Anak. Jakarta: Salemba Medika.

Anggraini, N. (2020). Peranan Orang Tua dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Metafora: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra, Vol.7(1).

Anggraini, N. (n.d.). Hubungan Pola Asuhan Orangtua dengan Pemerolehan Bahasa Kanak-kanak di Tadika Bandar Palembang. University Pendidikan Sultan Idris, Malaysia.

Aulina, C. N. (2019). Metodologi Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini (Cetakan Pertama). Sidoarjo: UMSIDA Press.

Damim, S. (2002). Menjadi Peneliti Kualitatif. Bandung: Pustaka Setia.

Etnawati, S. (2021). Teori Vygotsky Tentang Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. JPn: Jurnal Pendidikan, Vol.22(2).

Kholifah, S. N. (2022). Strategi Orangtua dalam Mengembangkan Keterampilan Berbahasa Anak Usia 5-6 Tahun di RA Arrohmag Lemahireng Krajan Kabupaten Semarang. Institut Agama Islam Negeri Salatiga, Salatiga.

Lestari, R. E., Rahma Handayani. (2023). Peran Orangtua Dalam Menstimulasi Perkembangan Bahasa AUD di TK DR Cipto Mangunkusumo. At-Tabayyun: Jurnal Hukum, Ekonomi Dan Pendidikan Islam, Vol. 6(6). Retrieved from https://ejurnal.staipancabudi.ac.id/index.php/tabayyun/article/view/158/151

MA, S. (2021). Sosiolinguistik (Sebuah Pendekatan dalam Pembelajaran Bahasa Arab) (Cetakan 1). Mataram: Sanabil.

Mardalis. (1999). Metode Penelitian Suatu Pendekatan Proposal. Jakarta: Bumi Aksara.

Muzaiyanah. (2013). Perkembangan Bahasa Pada Anak. Wardah, Vol.14(1).

Novita, A. (2018). Peran Orangtua dalam Menstimulasi Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini. Atfaluna: Journal of Islamic Early Childhood Education, Vol.1(1).

Nuriana. (2016). Perkembangan Bahasa Anak. Jakarta: Kencana.

Puspita, Y. (2022). Pengaruh Faktor Lingkungan Keluarga untuk Perkembangan Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Usia 2 Tahun 5 Bulan. Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol.6(5).

Rahmawati. (2018). Psikologi Bahasa: Kajian Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Rahmawati, I. (2022). Strategi Pembelajaran untuk Meningkatkan Pengembangan Bahasa Pendidikan Anak Usia Dini Melalui Metode Bercerita. Inovasi Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia. Presented at the SANDIBASA I (Seminar Nasional Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia I).

Soetjiningsih. (2003). Tumbuh Kembang Anak. Jakarta: EGC.

Suciati. (2017). Peran Orangtua dalam Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, Vol.5(2).

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2012). Perkembangan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana.

Yuswati, H., & Setiawati, F. A. (2022). Peran Orang Tua Dalam Mengembangkan Bahasa Anak Pada Usia 5-6 Tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v7i2.3787

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

 ONESEARCH PERPUSNAS      Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.