Variasi Bahasa pada Konten Youtube Majelis Lucu: Kajian Sosiolinguistik

Ahmad Rizki Ramadhan, Agung Setiyawan, Maulana Yusuf Mahbubillah, Wafa’ Rizqiyya Adira, Habib Ahmad Alansor

Abstract


Many content creators convey Arabic material in a funny and witty way. It is not uncommon to convey Arabic content videos via Youtube in informal language and evem use slang to make it seem more communicative. The aim of this research is to find out the variations of Arabic found in the funny assembly youtube content, as well as find out the social language found in it. The research method used is a qualitative content analysis approach with the research subject being one of the videos from the Majelis Lucu’s youtube account. The research instrument used was observation in one of the videos with analysis of each Arabic sentence delivered and documentation to record the time the sentence was delivered in the video in question. The result of the reseach show that in the videos submitted in humorous forums, a total of 12 variation of Arabic were found, with details of 7 of language interferences, 2 language integrations, 1 code switching. And 2 arabic code mixings in youtube content. Meanwhile, the social language in the video found 2 social language with the type of slang and vulgar. The influence of conveying Arabic through youtube social media has a big impact on people’s understanding of Arabic.

Keywords


Language variations, sosiolinguistic studies, youtube content.

Full Text:

PDF

References


A’la, H. A., Mulawarman, W. G., & Purwanti. (2020). Alih Kode dan Campur Kode Bahasa Arab pada Pembelajaran di Pondok Pesantren Ibadurrahman Kutai Kartanegara Kalimantan Timur. Ilmu Budaya, 4(4), 646–650.

Ahdiyat, M. A. (2020). Kekerasan Verbal di Konten Youtube Indonesia dalam Perspektif Kultivasi. Ettisal: Journal of Communication, 5(2), 211–225.

Alam, B., Pardede, C., Muslim, T., & Dustin. (n.d.). dari Merayu sampai Cara Minta PAP???| Coki Belajar Bahasa Arab. Majelis Lucu. https://youtu.be/gY54p2iOpMc?si=EMxxT0rO1mtDdHXg

Anisa, S. A., Muljani, S., & Anwar, S. (2023). Bahasa Vulgar pada Komunitas Motor di Kecamatan Randudongkal Kabupaten Pemalang dan Implikasinya pada Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMK. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 11015–11024. https://mail.jptam.org/index.php/jptam/article/view/8112

Ardhana, M. R., Ahmad, M. R., & Rijal, S. (2021). Penggunaan Variasi Bahasa di Media Sosial Twitter: Kajian Sosiolinguistik. Adjektiva: Educational Languages and Literature Studies, 4(1), 1–9. https://doi.org/10.30872/adjektiva.v4i1.1444

Budiman, A., & Al-Ahyar, M. (2022). Penggunaan Media Youtube dalam Pembelajaran untuk Meningkatkan Maharah Al-Kalam Bahasa Arab. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 5827–5833.

Budiman, B., Ningsih, D. S., & Harahap, M. K. (2024). Dasar-Dasar Dialektologi: Pemahaman Variasi Bahasa dalam Suatu Sosial Masyarakat. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8(1), 1353–1359.

Daud, R. F. (2021). Dampak Perkembangan Teknologi Komunikasi terhadap Bahasa Indonesia. Jurnal Interaksi : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 252–269. https://doi.org/10.30596/interaksi.v5i2.7539

Hadi, S. (2015). Kata-Kata Arab dalam Bahasa Indonesia. Gadjah Mada University Press.

Hanifah, S., & Kisyani, L. (2022). Variasi Bahasa dari Segi Penutur dalam Web Series 9 Bulan Karya Lakonde:Kajian Sosiolinguistik. Bapala, 9(8), 118–130. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/47834

Hapsari, N. R., & Mulyono. (2018). Campur Kode dan Alih Kode dalam Video Youtube Bayu Skak. BAPALA, 5(2), 1–7. https://doi.org/10.25273/widyabastra.v7i1.4530

Hidayati, D. N. A., Ningthias, Y. P., & Inderasari, E. (2022). Penggunaan Register pada Podcast Soan: Kajian Sosiolinguistik. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 12(2), 168–189. https://doi.org/10.23887/jjpbs.v12i2.44027

Jabbar, M. A., Kahar, F., & Wahyudin, W. (2022). Penggunaan Media YouTube dalam Meningkatkan Keterampilan Mendengar Bahasa Arab Kelas X MA Al-Ikhlas Labunti Raha Sulawesi Tenggara. Education and Learning Journal, 3(2), 108–117. https://doi.org/10.33096/eljour.v3i2.176

Kebudayaan, D. P. dan. (1989). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Balai Pustaka.

Kurniasih, D., & Zuhriyah, S. A. (2017). Alih Kode Dan Campur Kode Di Pondok Pesantren Mahasiswa Darussalam. Indonesian Language Education and Literature, 3(1), 53. https://doi.org/10.24235/ileal.v3i1.1521

Mastang, Azis, S. A., & Rahim, R. (2022). Penggunaan Bahasa Vulgar pada Anak Usia Remaja Masyarakat Desa Mattabulu Kecamatan Lalabata Kabupaten Soppeng. Sinestesia, 12(1), 207–215. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/autism-spectrum-disorders

Mayasari, D., & Irwansyah. (2020). Peran Sosiolinguistik dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(1), 189–199.

Muayyanah, & Anwar, K. (2019). Interferensi Fonetik dalam Keterampilan Berbicara: Studi Analisis Deskriptif di Lingkungan Mahasiswa STAI Syaichona Moh. Cholil Bangkalan. Seminar Nasional Bahasa Arab Mahasiswa III Tahun 2019, 501–509.

Nugrawiyati, J. (2014). Penggunaan Variasi Bahasa dalam Pembelajaran Bahasa Arab. El-Wasathiya, 2(2), 246–269.

Nurjanah, Busri, H., & Rahmawati, N. (2019). Integrasi Bahasa Arab dalam Kamus Besar Bahasa Sunda Karya Budi Rahayu Tamsyah (Analisis Fonologi dan Semantik). Journal of Arabic Learning and Teaching, 8(1), 1–8. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/laa

Nursobah, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Youtube pada Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam di Madrasah Ibtidaiyah. El-Midad, 23(1), 377–386. https://doi.org/10.47467/mk.v23i1.4384

Nuryani, L., Santoso, A. B., & Puspitasari, D. (2018). Variasi Bahasa pada Pementasan Drama CIPOA dan SIDANG PARA SETAN Mahasiswa Pendidikan dan Sastra Indonesia Tahun 2017. Widyabastra, 06(1), 62–75.

Priantiwi, T. N., & Abdurrahman, M. (2023). Analisis Konten Pembelajaran Bahasa Arab pada Media Tiktok. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8, 1365–1371.

Putri, A., Rahmadayani, R. D., & Febriana, I. (2023). Analisis Penggunaan Bahasa Slang pada Konten Youtube TS Media “Shenina Cinnamon: Harusnya Sesama Perempuan Saling Support.” JBSI: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(01), 32–39. https://doi.org/10.47709/jbsi.v3i01.2282

Rosida, S. (2022). Variasi Sosiolek Pedagang Barang Antik Pasar Ular di Kota Medan. Prosiding Seminar Nasional Linguistik Dan Sastra (SEMANTIKS), 4, 696–703. https://jurnal.uns.ac.id/prosidingsemantiks

Savitri, P. W. (2021). Variasi Bahasa Para Content Creator Di Youtube: Kajian Sosiolinguistik. Prosiding Seminar Nasional Linguistik Dan Sastra (SEMNALISA), 67–73. https://e-journal.unmas.ac.id/index.php/semnalisa/article/view/2343

Setiawan, H. (2019). Bahasa Slang di Angkringan Kabupaten Ponorogo. Madah: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 10(1), 137–148. https://doi.org/10.31503/madah.v10i1.894

Sholihah, E., Supardi, A., & Hilmi, I. (2022). Teknologi Media Pembelajaran Bahasa Arab. Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 3(1), 33–42.

Sholihah, R. A. (2018). Kontak Bahasa: Kedwibahasaan, Alih Kode, Campur Kode, Interferensi, dan Intergrasi. The 3rd Annual International Conference on Islamic Education, 361–377.

Simatupang, R. R., Rohmadi, M., & Saddhono, K. (2018). Tuturan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia (Kajian Sosiolinguistik Alih Kode Dan Campur Kode). Kajian Linguistik Fan Sastra, 3, 119–130. http://journals.ums.ac.id/index.php/KLS

Sinaga, C. N. A., & Firda Nuzulia Nasution. (2020). Penggunaan Bahasa Informal pada Konten Video Mak Beti dalam Pengaruh Menarik Minat Berlangganan di Channel Youtube Arif Muhammad. Talenta Conference Series: Local Wisdom, Social, and Arts (LWSA), 3(1), 79–87. https://doi.org/10.32734/lwsa.v3i1.814

Thoyib I.M, H. H. (2017). Interferensi Fonologis Bahasa Arab "Analisis Kontrastif Fonem Bahasa Arab terhadap Fonem Bahasa Indonesia pada Mahasiswa Universitas Al Azhar Bukan Jurusan Sastra Arab. AL-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 4(2), 63–72.

Zulharby, P., Rafli, Z., & Setiadi, S. (2022). Interferensi Morfologi Bahasa Pertama terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(4), 749–762. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i4.510

Zulianingtyas, E. F. (2023). Bahasa Dalam Dakwah KH Anwar Zahid Di Youtube Anza Channel Hannel (Kajian Sosiolinguistik). Jurnal Online Baradha, 19(3), 148–159.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v7i2.4009

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

 ONESEARCH PERPUSNAS      Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.