Utilization of Google Translate in Teaching Writing Skills for Students of STAI Masjid Syuhada
Abstract
This study aims to explore the response of STAI Masjid Syuhada students to the use of Google Translate in learning maharah kitabah. This study uses a descriptive qualitative approach. This approach aims to understand phenomena based on the experiences, perceptions, and views of the research subjects. The subject of this research is STAI students of the Syuhada Masjid. This sampling technique is purposive sampling. The selection of subjects is based on specific criteria relevant to the research objectives: students actively participating in imla' and insya' courses and using Google Translate for learning maharah kitabah. The data collection technique used in this study is a closed questionnaire. The results of the study show that most students often use Google Translate, especially in learning maharah kitabah. The reasons why students use Google Translate are quite varied, including to complete assignments, understand vocabulary, improve grammar, and improve the quality of writing. However, with Google Translate, the majority of students feel helped in learning maharah kitabah. This study suggests using Google Translate as a learning tool, but it still requires double-checking to ensure optimal use.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ainun, N. A. (2022). Penggunaan Seni Kaligrafi Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis ( Maharah Kitabah ). Tifani, 2(1), 55–60.
Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komprehensif. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 56–71. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i1.2344
Faqih, A. (2018). Penggunaan Google Translate Dalam Penerjemahan Teks Bahasa Arab Ke Dalam Bahasa Indonesia. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(2), 88–97. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i2.24216
Ghufron, Z., Mufrodi, Huda, V. H., & Ramadani, A. W. S. (2022). Problem dan Solusi Pembelajaran Al-Kitabah pada Mahasiswa Jurusan PBA Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten. Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin.
Gu, X. (2023). New Features Make Translate More Accessible for Its 1 Billion Users. Blog Google.
Hakim, L. (2022). Peranan Kecerdasan Buatan (Artifical Intelligence) Dalam Pendidikan. Direktorat Pendidikan Profesi Guru.
Hasanah, H., & Triastuti, L. (2024). Urgensi Maharah Kitabah (Keterampilan Menulis) dalam Pembelajaran Kaligrafi Al-Qur’an. Jurnal Sathar, 2(1), 48. https://doi.org/10.59548/js.v2i1.143
Hermawan, A. (2021). Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab: Prinsip dan Operasional. PT Remaja Rosdakarya.
Khalilulloh, M. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Qira’ah dan Kitabah). Jurnal Sosial Budaya, 8(01), 61.
Khoiriyah, H. (2020). Kualitas Hasil Terjemahan Google Translate Dari Bahasa Arab Ke Bahasa Indonesia. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 127. https://doi.org/10.35931/am.v3i1.205
Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sitti Kuraedah. Al-Ta’dib, 8(2), 83.
Kurniawan, A., Yusuf, T., & Tantowi, A. (n.d.). Intensitas Penggunaan Google Translate Dalam Penerjemahan Dikalangan Mahasiswa. 16–24.
Lawa, S. T. M. N., Ate, C. P., & Kefa, V. P. (2022). Penggunaan Google Translate Sebagai Alternatif Media Penerjemah Pada Abstrak Jurnal Mahasiswa. HINEF : Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 1(1), 86–93. https://doi.org/10.37792/hinef.v1i1.431
Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 22. https://doi.org/10.36915/la.v1i2.15
Nashrullah, M., Maharani, O., Fahyuni, E. F., Nurdyansyah, & Untari, R. S. (2023). Metodologi Penelitian Pendidikan (Prosedur Penelitian, Subjek Penelitian, dan Pengembanga Teknik Pengumpulan Data). UMSIDA Press.
Nikmah, U., Khikmah, M. M., & Mustofa, S. (2024). Analisis Problematika Susunan Kalimat Bahasa Arab Bagi Mahasiswa Sains dan Teknologi. Ajamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 13(2), 36–53.
Nurhanifah, N. S. (2021). Problematika Mahasiswa Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemahiran Menulis Bahasa Arab. Semnasbama, 5, 643–650.
Prates, M. O. R., Avelar, P. H., & Lamb, L. C. (2020). Assessing gender bias in machine translation: a case study with Google Translate. Neural Computing and Applications, 32(10), 6363–6381. https://doi.org/10.1007/s00521-019-04144-6
Pujiati, T. (2017). Pemanfaatan Google Translate dalam Penerjemahan Teks Bahasa Inggris ke dalam Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Ilmiah Nasional, 1, 127–136.
Putri, A., & Lessy, Z. (2024). Analisis Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Google Translate Sebagai Media Menerjemahkan. KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 3(1), 2828–6863.
Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Erhaka Utama.
Saefullah, H. (2023). Pelatihan Pemanfaatan Google Translate dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 9(1), 37–44. https://doi.org/10.30653/jppm.v9i1.588
Sujefri, A., Irnaini Al Badri, H. R., Arifah, Z., & Basid, A. (2022). Analisis Sintaksis Kesalahan Penerjemahan Teks Bahasa Indonesia Ke Bahasa Arab Melalui Google Translate. Al-Muyassar: Journal of Arabic Education, 1(2), 167. https://doi.org/10.31000/al-muyassar.v1i2.6476
Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.
Syam, M. N., Isnaini, R. L., Rohmah, L., & Sa’adah, S. N. (2023). The Analysis of Google Translate Translation Error From Indonesian To Arabic And Tips For Using It /Analisis Kesalahan Terjemahan Google Bahasa Indonesia-Arab Dan Tips Penggunaannya. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 6(1), 247–257. https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v6i1.16299
Taubah, M. (2019). Maharah dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Studi Arab, 10(1), 31–38. https://doi.org/10.35891/sa.v10i1.1765
Taufik. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab MI. UIN Sunan Ampel Press.
Thu’aimah, R. A. (2016). المرجع في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى. In القسم الثاني. جامعة أم القرى.
Wassid, I., & Sunendar, D. (2008). Strategi Pembelajaran Bahasa. PT Remaja Rosdakarya.
Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 2(2), 83–91. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497
DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i1.4603
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Index by:
Publish by:
Program Studi Pendidikan Bahasa ArabSekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an AmuntaiContact us:
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.