Utilization of Google Translate in Teaching Writing Skills for Students of STAI Masjid Syuhada

Shiddiqoh Hafidhah, Bellah Asa O'Neal Elmi, Dailatus Syamsiyah, Widi Astuti

Abstract


This study aims to explore the response of STAI Masjid Syuhada students to the use of Google Translate in learning maharah kitabah. This study uses a descriptive qualitative approach. This approach aims to understand phenomena based on the experiences, perceptions, and views of the research subjects. The subject of this research is STAI students of the Syuhada Masjid. This sampling technique is purposive sampling. The selection of subjects is based on specific criteria relevant to the research objectives: students actively participating in imla' and insya' courses and using Google Translate for learning maharah kitabah. The data collection technique used in this study is a closed questionnaire. The results of the study show that most students often use Google Translate, especially in learning maharah kitabah. The reasons why students use Google Translate are quite varied, including to complete assignments, understand vocabulary, improve grammar, and improve the quality of writing. However, with Google Translate, the majority of students feel helped in learning maharah kitabah. This study suggests using Google Translate as a learning tool, but it still requires double-checking to ensure optimal use.


Keywords


Artifical Intelligence, Google Translate , Maharah Kitabah

Full Text:

PDF

References


Ainun, N. A. (2022). Penggunaan Seni Kaligrafi Dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis ( Maharah Kitabah ). Tifani, 2(1), 55–60.

Aziza, L. F., & Muliansyah, A. (2020). Keterampilan Berbahasa Arab Dengan Pendekatan Komprehensif. El-Tsaqafah : Jurnal Jurusan PBA, 19(1), 56–71. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v19i1.2344

Faqih, A. (2018). Penggunaan Google Translate Dalam Penerjemahan Teks Bahasa Arab Ke Dalam Bahasa Indonesia. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(2), 88–97. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i2.24216

Ghufron, Z., Mufrodi, Huda, V. H., & Ramadani, A. W. S. (2022). Problem dan Solusi Pembelajaran Al-Kitabah pada Mahasiswa Jurusan PBA Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten. Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin.

Gu, X. (2023). New Features Make Translate More Accessible for Its 1 Billion Users. Blog Google.

Hakim, L. (2022). Peranan Kecerdasan Buatan (Artifical Intelligence) Dalam Pendidikan. Direktorat Pendidikan Profesi Guru.

Hasanah, H., & Triastuti, L. (2024). Urgensi Maharah Kitabah (Keterampilan Menulis) dalam Pembelajaran Kaligrafi Al-Qur’an. Jurnal Sathar, 2(1), 48. https://doi.org/10.59548/js.v2i1.143

Hermawan, A. (2021). Penilaian Pembelajaran Bahasa Arab: Prinsip dan Operasional. PT Remaja Rosdakarya.

Khalilulloh, M. (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Aktif (Kemahiran Qira’ah dan Kitabah). Jurnal Sosial Budaya, 8(01), 61.

Khoiriyah, H. (2020). Kualitas Hasil Terjemahan Google Translate Dari Bahasa Arab Ke Bahasa Indonesia. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 3(1), 127. https://doi.org/10.35931/am.v3i1.205

Kuraedah, S. (2015). Aplikasi Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sitti Kuraedah. Al-Ta’dib, 8(2), 83.

Kurniawan, A., Yusuf, T., & Tantowi, A. (n.d.). Intensitas Penggunaan Google Translate Dalam Penerjemahan Dikalangan Mahasiswa. 16–24.

Lawa, S. T. M. N., Ate, C. P., & Kefa, V. P. (2022). Penggunaan Google Translate Sebagai Alternatif Media Penerjemah Pada Abstrak Jurnal Mahasiswa. HINEF : Jurnal Rumpun Ilmu Pendidikan, 1(1), 86–93. https://doi.org/10.37792/hinef.v1i1.431

Munawarah, M., & Zulkiflih, Z. (2021). Pembelajaran Keterampilan Menulis (Maharah al-Kitabah) dalam Bahasa Arab. Loghat Arabi : Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(2), 22. https://doi.org/10.36915/la.v1i2.15

Nashrullah, M., Maharani, O., Fahyuni, E. F., Nurdyansyah, & Untari, R. S. (2023). Metodologi Penelitian Pendidikan (Prosedur Penelitian, Subjek Penelitian, dan Pengembanga Teknik Pengumpulan Data). UMSIDA Press.

Nikmah, U., Khikmah, M. M., & Mustofa, S. (2024). Analisis Problematika Susunan Kalimat Bahasa Arab Bagi Mahasiswa Sains dan Teknologi. Ajamiy : Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 13(2), 36–53.

Nurhanifah, N. S. (2021). Problematika Mahasiswa Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemahiran Menulis Bahasa Arab. Semnasbama, 5, 643–650.

Prates, M. O. R., Avelar, P. H., & Lamb, L. C. (2020). Assessing gender bias in machine translation: a case study with Google Translate. Neural Computing and Applications, 32(10), 6363–6381. https://doi.org/10.1007/s00521-019-04144-6

Pujiati, T. (2017). Pemanfaatan Google Translate dalam Penerjemahan Teks Bahasa Inggris ke dalam Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Ilmiah Nasional, 1, 127–136.

Putri, A., & Lessy, Z. (2024). Analisis Persepsi Mahasiswa Terhadap Penggunaan Google Translate Sebagai Media Menerjemahkan. KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 3(1), 2828–6863.

Rukminingsih, Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Erhaka Utama.

Saefullah, H. (2023). Pelatihan Pemanfaatan Google Translate dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 9(1), 37–44. https://doi.org/10.30653/jppm.v9i1.588

Sujefri, A., Irnaini Al Badri, H. R., Arifah, Z., & Basid, A. (2022). Analisis Sintaksis Kesalahan Penerjemahan Teks Bahasa Indonesia Ke Bahasa Arab Melalui Google Translate. Al-Muyassar: Journal of Arabic Education, 1(2), 167. https://doi.org/10.31000/al-muyassar.v1i2.6476

Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. PT Remaja Rosdakarya.

Syam, M. N., Isnaini, R. L., Rohmah, L., & Sa’adah, S. N. (2023). The Analysis of Google Translate Translation Error From Indonesian To Arabic And Tips For Using It /Analisis Kesalahan Terjemahan Google Bahasa Indonesia-Arab Dan Tips Penggunaannya. Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning, 6(1), 247–257. https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v6i1.16299

Taubah, M. (2019). Maharah dan Kafa’ah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Studi Arab, 10(1), 31–38. https://doi.org/10.35891/sa.v10i1.1765

Taufik. (2016). Pembelajaran Bahasa Arab MI. UIN Sunan Ampel Press.

Thu’aimah, R. A. (2016). المرجع في تعليم اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى. In القسم الثاني. جامعة أم القرى.

Wassid, I., & Sunendar, D. (2008). Strategi Pembelajaran Bahasa. PT Remaja Rosdakarya.

Yuliani, W. (2018). Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif dalam Perspektif Bimbingan dan Konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling Dalam Pendidikan, 2(2), 83–91. https://doi.org/10.22460/q.v1i1p1-10.497




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i1.4603

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Index by:

             

Publish by:

Program Studi Pendidikan Bahasa Arab
Sekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an Amuntai

Contact us:

Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com


Free counters!

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

Lisensi Creative Commons

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

POSKOBET

https://realbdsmpics.com/

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

https://svijet-gljiva.com/