Integration of Affective Evaluation in Arabic Language Learning: Theoretical and Conceptual Analysis

Zuliyah Safitri, Umi Hanifah

Abstract


The affective dimension in Arabic language learning has often been overlooked in favor of cognitive outcomes, despite its importance in shaping students’ values, attitudes, and motivation, especially within Islamic education contexts. This study aims to explore the theoretical and conceptual framework of affective evaluation and its integration into Arabic learning. Using a qualitative approach with library research methods, the study analyzes key educational and psychological literature to identify principles, instruments, and implementation strategies for affective assessment. The findings indicate that affective evaluation, grounded in Bloom’s taxonomy, plays a significant role in fostering students’ moral and emotional development. However, challenges such as lack of teacher training, limited time, and absence of contextualized instruments hinder its application. To address this, the study proposes strategies including reflective activities, behavioral observation, and value-based projects to embed affective assessment into teaching practices. This conceptual analysis contributes to filling a gap in Arabic education research by offering practical guidelines for character-oriented evaluation. Future empirical studies are needed to validate these models in real classroom settings.

Keywords


Affective Evaluation, Arabic Language Learning, Assessment Model

Full Text:

PDF

References


Achmad, B. (2022). Strategi Belajar Afektif Bahasa Arab. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab. Muhadasah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(1), 12–23.

Afiqah, S., Rafikasha, T. N., Lukita, S. D., Hayati, N., & Setiawati, M. (2025). Inovasi Kurikulum dalam Mewujudkan Kurikulum yang Responsif Terhadap Kebutuhan Sosial di Era Digital. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 2(5), 10502–10510.

Agustina, W., Netiara, D. R., Luthfia, P., Pratiwi, R., & Mardicko, A. (2024). Tantangan yang Dihadapi Guru dalam PKR: Perencanaan, Pelaksanaan dan Evaluasi. Jurnal Studi Multidisipliner, 8(11).

Ainissyifa, H., Nasrullah, Y. M., Fatonah, N., Indriani, S. A., Asyifiya, S. N., Julistya, & Rohmah, A. (2024). MANAJEMEN PENDIDIKAN DALAM KURIKULUM MERDEKA DI MADRASAH. Cahaya Smart Nusantara.

Akasahtia, L. T. (2021). Strategi Pembelajaran Bahasa Arab:(Menggelitik Pakem) Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, & Menyenangkan. CV. Dotplus Publisher.

Asrofi, A., Hamilaturroyya, H., & Purwoko, P. (2025). ASESMEN PEMBELAJARAN PROFETIK DALAM PENDIDIKAN ISLAM: STRATEGI HOLISTIK UNTUK PENGUATAN NILAI SPIRITUAL DAN KARAKTER PESERTA DIDIK. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 5(2), 9–21.

Busnawir, B., Judijanto, L., Abdullah, G., Abdurahman, A., Lumbu, A., Zamsir, Z., Tumober, R. T., Septikasari, D., Sogalrey, F. A. M., Mahliatussikah, H., & Subhaktiyasa, P. G. (2025). Evaluasi Pembelajaran :: Prinsip, Teknik, & Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Candira, D., Adekamisti, R., Harmi, H., Ifnaldi, I., & Ristianti, D. H. (2025). Evaluasi Proses Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Menengah Pertama Negeri. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 8(6), 5725–5733.

Fernanda, S. A., Fernica, V. O., & Pratama, M. B. (2025). Penerapan Evaluasi Autentik Dalam Pembelajaran Pendidikan Pancasila Di Tingkat Sekolah Dasar. Menulis: Jurnal Penelitian Nusantara, 1(5), 334–340.

Hamzah, & Uno. (2001). Pengembangan Instrumen untuk Penelitian. Delima Press.

Hayati, R., Wijayati, I. W., Nugroho, F. A., Fazriansyah, M. F., Nurdini, Wardoyo, T. H., Evenddy, S. S., Fratiwi, N. J., Edi, S., Hadikusumo, R. A., Nurlely, L., Mahardiyanti, T., Ariantara, R. G., Tandirerung, V. A., Darmo, S. Y., Suminar, I., Pitrianti, S., Lisnasari, S. F., & Talindong, A. (2023). Asesmen Pembelajaran: Teori dan Praktik. PT. Sada Kurnia Pustaka.

Hidayat, M. S., Fitra, D., Susetyo, A. M., Amarulloh, R. R., & Ardiansyah, R. (2023). PENGANTAR EVALUASI PENDIDIKAN. CV. Haura Utama.

Hrp, N. A., Masruro, Z., Saragih, S. Z., Hasibuan, R., Simamora, S. S., & Toni. (2022). Buku Ajar Belajar dan Pembelajaran. Widina Bhakti Persada.

Ilahude, N. M., Wantu, A., & Lukum, R. (2023). Faktor Penghambat Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PPKn di SMA Negeri 1 Popayato Kabupaten Pohuwato. Jurnal Kewarganegaraan, 7(2), 2294–2303.

Khumaimah, R. R. (2024). THE APPLICATION OF AFFECTIVE TAXONOMY IN CHARACTER DEVELOPMENT OF STUDENTS. Jurnal of Islamic Elementary Education, 2(2), 44–59.

Lazwardi, D., Kawijaya, J., & Cromico, J. (2025). Transformasi Digital Dalam Manajemen Pendidikan: Meningkatkan Efisiensi Dan Aksesibilitas. Al-Ikmal: Jurnal Pendidikan, 4(1), 1–12.

Maulani, G., Septiani, S., Susilowaty, N., Rusmayani, N. G. A. L., Sukamdi, Evenddy, S. S., Lasri, Nababan, H. S., Setiadi, K., Rahayu, I., Simanungkalit, L. N., Edi, S., Sari, N., Atin, S., Thoif, M., Raju, M. J., Saptadi, N. T. S., Rosalinda, Syafriansyah, M., & Nurlely, L. (2024). Evaluasi Pembelajaran. PT. Sada Kurnia Pustaka.

Meyliasari, A. R. (2024). Penyusunan Instrumen Penilaian Afektif di Sekolah. Muaddib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 430–441.

Nurjadid, E. F., Ruslan, R., & Nasaruddin, N. (2025). Analisis Implementasi Ideologi Kurikulum Pembelajaran Pendidikan Agama Islam terhadap Perkembangan Kognitif, Afektif, dan Psikomotor Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(2), 1054–1065.

Nurmela, S., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2025). TANTANGAN PEMBELAJARAN PAI DI PERGURUAN TINGGI UMUM. ABDUSSALAM: JURNAL PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN ISLAM, 1(1), 33–41.

Putra, R. P. (2024). OBJEK EVALUASI HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM ANALISIS TAKSONOMI BLOOM (KOGNITIF, AFEKTIF, PSIKOMOTORIK).". Edu Global: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 18–26.

Rafi, A., Umasih, U., & Abrar, A. (2023). Hubungan motivasi terhadap hasil belajar sejarah siswa di sekolah menengah atas. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 9(1), 554–550.

Ridwan, M. (2023). Membuka Wawasan Keislaman: Kebermaknaan Bahasa Arab Dalam Pemahaman Islam. Jazirah: Jurnal Peradaban Dan Kebudayaan, 4(2), 97–110.

Riyanti, D., Purwantiningsih, A., & Manik, T. S. (2023). Penilaian Afektif Dalam Pembelajaran PPKn Tingkat SMA: Persepsi Dan Implementasi Guru. Jurnal Civic Hukum, 8(2).

Saadi, A. (2025). Pengumpulan Data Yang Efisien pada Penelitian Tindakan Kelas: Teknik, Alat, dan Tantangan. Al-Amin: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(2), 90–108.

Sidhik, N., Hidayah, N., & Ladika, N. (2024). Implementasi Strategi Pembelajaran Keteladanan sebagai Upaya Meningkatkan Kepribadian Islami Siswa di MIS GUPPI Pagutan. EduSpirit: Jurnal Pendidikan Kolaboratif, 1(2), 669–674.

Siyami, F., Wally, O., M, F. A., & S, S. (2024). TEORI DAN PRINSIP EVALUASI PEMBELAJARAN. Jurnal Intelek Insan Cendikia, 1(10), 7302–7306.

Solihatin, E., & Mirza, I. (2024). The Influence of Tarbawi Tafsir in the Formation of Noble Morals in Middle Schools. Kasyafa: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(2), 104–117.

Soumokil, P., Erningsih, E., Wasil, M., Kamil, A. B., Jumrawati, J., Marzuki, M., Gunawang, G., Ika, Y. E., Wongkar, V. Y., Bere, H. R., & Islam, R. W. H. (2025). Pengantar Ilmu Pendidikan. CV. Gita Lentera.

Ulfah, U., & Arifudin, O. (2023). Analisis teori taksonomi bloom pada pendidikan di Indonesia. Jurnal Al-Amar: Ekonomi Syariah, Perbankan Syariah, Agama Islam, Manajemen Dan Pendidikan, 4(1), 13–22.

Wahyuni, D., Antoro, B., & Amalia, M. M. (2025). Teknik Pengembangan Tes Berpikir Kreatif Dalam Pendidikan Menengah. Deepublish.

Yuniati, E. S., & Fathoni, A. (2025). Implementasi Culturally Responsive Teaching Pada Pembelajaran Pancasila Untuk Memotivasi Semangat Belajar Siswa Sekolah Dasar. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(1), 449–460




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i2.5170

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

unusual-architecture.com

situs toto slot

bonus138

bandar togel

toto slot

toto togel

toto slot

slot gacor

Slot server thailand

dsupplier bahan bangunan

toto slot

trisakti88

toto slot

toto togel

toto togel

toto slot

situs toto

https://rv.rentmervs.com/

slot toto

https://situs.selalu.pro/

toto togel

slot gacor

https://giat777asli.com/

slot maxwin

AKA4D

toto slot

link alternatif dewahoki

nasa4d

slot777

toto slot

situs togel

toto togel

coktogel

12DJARUM

CHEAT SLOT

12RTPSLOT

12JARUM

12DJARUM

12DJARUM

12DJARUM

12DJARUM HEYLINK

12RTP SLOT GACOR

CAPJIKIA EYANGSOEMO

CAPJIKIA KUDATERBANG

CAPJIKIA ONLINE

slot gacor 777

situs toto

situs gacor

https://www.discoverhurley.org/

https://PawSolutions.org/

https://MinOdor.com/

https://staitenazdraveto.com/

https://bri303autentich.com/

https://koranwaspada.com/

https://www.bearlakemonsterswim.com/

https://countersatisfiable.org/

https://icfireland.org/

https://bearlakemonsterswim.com/

BRI303

BRI303

BRI303

situs toto

erengacor

iongacor

MIYA4D

link slot gacor

Slot Gacor

bukatotoslot.com

situs slot

slot777

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Index by:

             

Publish by:

Program Studi Pendidikan Bahasa Arab
Sekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an Amuntai

Contact us:

Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com


Free counters!

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

Lisensi Creative Commons

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

slot demo