Peningkatan Motivasi Belajar Bahasa Arab melalui Strategi Game-Based Learning Berbasis Spin Wheel
Abstract
This study aims to analyze the effectiveness of the Game-Based Learning (GBL) strategy using a spin wheel to enhance students' motivation in learning Arabic at SD Muhammadiyah 1 Krian. The method used was Classroom Action Research (CAR) based on the Kurt Lewin model, conducted in two cycles. Data collection instruments included questionnaires, observations, interviews, and documentation. The results showed an increase in students’ learning motivation from 55% (categorized as moderate) in the initial condition, to 68% (strong) in the first cycle, and 86% (very strong) in the second cycle. These findings indicate that the spin wheel-based GBL approach is effective in increasing students' motivation in learning Arabic.
Keywords
References
Agustina, I., Joshua, W., Julanos, J., & Niva, M. (2024). The Impact of Implementing Game-Based Learning on Student Motivation and Engagement. Journal Emerging Technologies in Education, 2(3), 241–253. https://doi.org/10.70177/jete.v2i3.1069
Ahyat, N. (2017). EDUSIANA : Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam. 4(1), 24–31.
Amalia, M., Pratama, M. V., Pratiwi, N. A., & Fujiarti, A. (2024). Pengaruh Media Interaktif Terhadap Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPA Kelas 4 SD. Jurnal Jendela Pendidikan, 4(01), 39–47. https://doi.org/10.57008/jjp.v4i01.689
Aminullah, M. A., Al Azmi, F., & Jalal, D. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab Mandiri Melalui Platform Aplikasi Tiktok Sebagai Tren Belajar Masa Kini. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(2), 283. https://doi.org/10.35931/am.v5i2.1219
Anwar, N. (2023). Efektifitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teaching Game Team ( TGT ) untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa di Sekolah Menengah Pertama Muhamadiyah 1 Sidoarjo. 3, 1–14. https://scholar.google.com/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=-caP4gQAAAAJ&cstart=20&pagesize=80&citation_for_view=-caP4gQAAAAJ:MXK_kJrjxJIC
Ariana, R., Amintarti, S., & Hardiansyah, H. (2022). Validitas Lembar Kerja Peserta Didik Biologi Sma Berbasis Keterampilan Berpikir Kritis Padakonsep Sistem Regulasi. Jurnal BIOEDUIN : Program Studi Pendidikan Biologi, 12(1), 1–11. https://doi.org/10.15575/bioeduin.v12i1.17259
Arienta Wardatun Nisa, K. H. (2024). Implementation of Merdeka Curriculum in Arabic Language Learning at SMA Muhammadiyah 1 Jombang Movers School. 8. http://dx.doi.org/10.21070/ups.4527
Arifin, A. (2021). Model-Model Permainan Kartu Dalam Pembelajaran Mahārah Al Qirāah. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(2), 157. https://doi.org/10.35931/am.v4i2.562
Diana, K. Y., Studi, P., Guru, P., & Belajar, H. (2020). Keefektifan Media Pembelajaran Powerpoint Interaktif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 1(1), 49–54.
Fajri, N., & Rivauzi, A. (2022). Pembentukan Karakter Peserta Didik Melalui Pendidikan Karakter Berbasis Kelas. Jurnal Eduscience, 9(1), 134–142. https://doi.org/10.36987/jes.v9i1.2548
Fatimatuzahroh, F., Nurteti, L., & Koswara, S. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Akidah Akhlak Melalui Metode Lectures Vary. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 35. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.362
Guru, P., Dasar, S., & Laporan, P. (n.d.). Implementasi penelitian tindakan kelas. 47–58.
Hidayat D., R. and U. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Edukatif terhadap Atensi dan Keterlibatan Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 14(1), 73–84.
Judijanto, L., Rusdi, M., & Rifky, S. (2024). Dampak Penggunaan Teknologi dalam Pelaksanaan Pembelajaran terhadap Pola Pikir Inovatif Siswa di Jawa Barat. 02(01), 43–50. https://wnj.westscience-press.com/index.php/jpdws/article/view/953
Keterlibatan, M., & Pelajaran, M. (2024). Assessing Student Engagement in Qurdis Subject Using Wordwall. 8(1), 8–25. https://doi.org/10.21070/halaqa.v8i1.1672
Koesnandar, A. (2020). Pengembangan Model Pembelajaran Inovatif Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Sesuai Kurikulum 2013. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 33. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v8n1.p33--61
Magdalena, M., & Maria Pawe, Y. (2023). Mimbar PGSD Flobamorata. Mimbar PGSD Flobamorata, 1(3), 118–126. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jim/index%0AVol.
Maulana, A., Syahriani, S., Wilda, W., & Andi. (2023). Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi Pengaruh Model Pembelajaran Game Based Learning Berbantuan Media Spin Wheel Terhadap Keaktifan Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Biologi, 5(3), 168–177. https://doi.org/https://doi.org/10.24252/al-ahya.v5i2.41466
muhammad, reiniza, abdul. (2024). ثحبلا صلختسم ةدقعم بيلاسأ مادختسا ىلع نييميداكلأا عجشي ةيبرعلا ةغللا ملعت يف تايدحت روهظ بيلاسلأا دحأ د ّ ع َ ي ُ ، كلذل . اهمادختسا يف رشابم لكشب هساسحإ نكمي ريثأت قيقحتو ةلا عفو ّ جئاتن قيقحت ىلع ةرداق نيثحابلا ضعب اهربتعي يتلا متيس ، كلذل ." ةيمويلا ةث. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(1), 19–38.
Novita, N., Taubah, M., & Syaifullah, S. (2024). Efektivitas Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament Dengan Media Number Card Terhadap Penguasaan Mufradat. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(2), 657. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.3839
Nurkhaliza, G. N., Nurhuda, M., Garib, O. W. Y., & Kartini, N. H. (2023). (2023). Implementasi pendidikan karakter aik di sd muhammadiyah pahandut palangkaraya. https://scholar.google.com/scholar?cluster=337315604035220671&hl=id&as_sdt=2005&sciodt=0,5&scioq=Nurkhaliza,+G.+N.,+Nurhuda,+M.,+Garib,+O.+W.+Y.,+%26+Kartini,+N.+H.+(2023).+Implementasi+pendidikan+karakter+aik+di+sd+muhammadiyah+pahandut+palangkaraya.+Anterior+Jurnal.+https://doi.org/10.33084/anterior.v22i3.4519
O’Collins, G., & Farrugia, M. (2003). Catholicism: The Story of Catholic Christianity. Catholicism: The Story of Catholic Christianity, VI(1), 1–424. https://doi.org/10.1093/0199259941.001.0001
Ponorogo, M., Rois, A. K., Ariani, V., & Ja, R. (2022). Ice Breaking Creating Fun Learning Perspectives on Learning Psychology and Neuroscience at MI Muhammadiyah 1 Ponorogo Ice Breaking Menciptakan Pembelajaran Menyenangkan Perpsketif Psikologi. 6(2). https://doi.org/10.21070/halaqa.v6i2.1620
Prastowo, A. (2015). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. DIVA Press.
Rachmania, A. S. (1997). ANALISIS MODEL PEMBELAJARAN INTERAKTIF ( GBL ) TERHADAP KEAKTIFAN BELAJAR SISWA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA KELAS 3B DI UPTD SDN DEMANGAN 1 BANGKALAN Analysis of the Interactive Learning Model ( GBL ) on Student Learning Activeness in Class 3B Mathemati. 1–4. https://yptb.org/index.php/educurio/article/view/1061
Rahayu, S. L., & Fujiati, F. (2018). Penerapan Game Design Document dalam Perancangan Game Edukasi yang Interaktif untuk Menarik Minat Siswa dalam Belajar Bahasa Inggris. Jurnal Teknologi Informasi Dan Ilmu Komputer, 5(3), 341–346. https://doi.org/10.25126/jtiik.201853694
Razak, R. A., Daud, D., & Kasim, E. S. (2020). Education games as a strategy to increase intrinsic motivation in learning cost and management accounting. Academic Journal of Business …, 1–13. https://ir.uitm.edu.my/id/eprint/42537/
Rukminingsih. (2022). Metode Penelitian Pendidikan : Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, dan Penelitian Tindakan Kelas. July, 178. https://www.researchgate.net/publication/343179796%0AMETODE
Sari E., N. P. and K. (2020). Penggunaan Media Inovatif dalam Pembelajaran Bahasa Arab: Dampaknya terhadap Sikap Belajar Siswa. Jurnal Al-Ta’rib, 8(2), 124–137.
Slam, Z. (2021). Metode Penelitian Tindakan Kelas (Dilengkapi. 42. https://scholar.googleusercontent.com/scholar?q=cache:WCsI6chEHNYJ:scholar.google.com/+metode+penelitian+ptk&hl=id&as_sdt=0,5
Wibawa, A. C. P. (2022). Penerapan Media Game Interaktif dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 9(1), 15–23.
Widiana, I. W. (2022). Game Based Learning dan Dampaknya terhadap Peningkatan Minat Belajar dan Pemahaman Konsep Siswa dalam Pembelajaran Sains di Sekolah Dasar. 10(1), 1–10. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JEU/article/view/48925
DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i2.5465
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Index by:
Publish by:
Program Studi Pendidikan Bahasa ArabSekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an AmuntaiContact us:
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.