Daur Qāmūs Inthiq! fī Taḥsīn Mahārat al Kalām min Khilāl Maqārabat al Ta‘allum al‘Amīq fī Ma‘had Al Kautsar Dendang
Abstract
This study aims to describe and analyze the role of Kamus Inthiq! in enhancing students’ speaking skills (maharah kalām) through a deep learning approach at Pondok Pesantren Al-Kautsar Dendang. Kamus Inthiq! is an innovative, thematic, and digital-based learning medium specifically designed to help students understand, memorize, and use Arabic vocabulary in various communicative and real-life contexts. This research employed a descriptive-qualitative method with a field study approach, involving observations, interviews, and documentation to gain a comprehensive understanding of its application. The findings indicate that the active and consistent use of Kamus Inthiq! in Arabic learning activities significantly contributes to students’ vocabulary enrichment, contextual understanding, and the development of speaking confidence and fluency. The deep learning approach applied in this process emphasizes repetition, reflection, and experiential learning, enabling students to internalize language patterns more effectively. Furthermore, Kamus Inthiq! does not merely function as a static digital dictionary, but as an interactive learning medium that promotes student engagement, collaboration, and communication-oriented learning experiences. Its integration into the curriculum also supports a more dynamic and student-centered Arabic language learning environment.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adawiyah, Y. R. (2019). البيئة اللغوية في ترقية مهارة الكلام بمعهد المصدوقية كركسان بروبولنجو.
Alya fitriani. (n.d.). Analisis Literatur: Pendekatan Pembelajaran Deep Learning Dalam Pendidikan. https://doi.org/10.61722/jinu.v2i3.4357
Asni Furoidah. (2020). Peran Bahasa Arab dalam Pengembangan Ilmu dan Peradaban Islam di Masa Daulah Abasiyah.
Deng, L., & Yu, D. (2013). Deep learning: Methods and applications. In Foundations and Trends in Signal Processing (Vol. 7, Issues 3–4, pp. 197–387). Now Publishers Inc. https://doi.org/10.1561/2000000039
Hafidzoh Rahman, N., Mayasari, A., Arifudin, O., Wahyu Ningsih, I., Sabili, S., Islam Nusantara, U., & Al Hidayah Bogor, S. (n.d.). Pengaruh Media Flashcard Dalam Meningkatkan Daya Ingat Siswa Pada Materi Mufrodat Bahasa Arab.
Irfanuddin, F., Selamat, S., & Widodo, H. (2025). Analisis Implementasi Pembelajaran Mendalam (Deep Learning) dalam Kurikulum PAI di SD Negeri 125 Ogan Komering Ulu Sumatera Selatan. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(3), 1566–1576. https://doi.org/10.53299/jppi.v5i3.1798
Izzah, F., Maulana, S., Darul, M., Cukir, F., Jawa Timur, J., Jadid, U. N., & Probolinggo, P. (2021). تطبيق طريقة المباشرة في ترقية مهارة الكلام تطبيق طريقة المباشرة في ترقية مهارة الكلام. 05(02).
Kaharuddin, K. (2019). محاولات تنمية مهارة الكلام في تعليم اللغة العربية بالمعهد العالي للأسعدية سنكامغ سلاويسي الجنوبية. LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature, 3(2), 217–230. https://doi.org/10.18326/lisania.v3i2.217-230
Masykura, F., Alumnus, S., Pba, J., Tarbiyah, F. I., Uin, K., Utara, S., Program, M., Pendidikan, M., Arab, B., Maliki, U. ", & Malang, ". (2015). تعليم مهارة الكلام لغير الناطقين بالعربية (نظريا وتطبيقيا.
Muhammadiyah, U. (n.d.). Penggunaan Kamus Dwibahasa Sebagai Sumber Belajar Dalam Penguasaan Kosakata Arab Mahasiswa Fakultas Hukum Universitas Muhammadiyah Mataram Nasarudin.
Nurhayati, F., Hilmi, I., Pembekalan Kosakata Harian, E., Ilmu Sosial dan Pendidikan, J., & Hilmi Sekolah Tinggi Agama Islam Al-Hidayah Kawalu Kota Tasikmalaya, I. (2024). How to Cite Efektivitas Pembekalan Kosakata Harian terhadap Kemampuan Berbicara Santri. 5(5). https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v5i5.523
Nur, M., A., Parawansyah, M. I., Huda, F. H., Zulfahmi, M. N., Guru, P., & Dasar, S. (n.d.). Strategi Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Deep Learning. In Jurnal Muassis Pendidikan Dasar (Vol. 4).
Pera Aprizal, A. (2021). Urgensi Pembelajaran Bahasa Arab dalam Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Guru, 2(2). https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v2i2.232
Qomaruddin, Q., & Sa’diyah, H. (2024). Kajian Teoritis tentang Teknik Analisis Data dalam Penelitian Kualitatif: Perspektif Spradley, Miles dan Huberman. Journal of Management, Accounting, and Administration, 1(2), 77–84. https://doi.org/10.52620/jomaa.v1i2.93
Ristiyani, R., Sari, R., & Kholifah, S. (n.d.). Motivasi Belajar Maharah Kalam Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Digital Di Mas Tahfidz Rokan Hulu. https://journal.nabest.id/index.php/annajah
Susanto, D., Jailani, Ms., & Sulthan Thaha Saifuddin Jambi, U. (n.d.). Teknik Pemeriksaan Keabsahan Data Dalam Penelitian Ilmiah. http://ejournal.yayasanpendidikandzurriyatulquran.id/index.php/qosim
Tamin, M. (n.d.). Metode Pembelajaran Mufradat dalam Menghafal Kosakata Bahasa Arab di Sekolah Menengah (Vol. 5, Issue 1). http://ejournal.iainpalopo.ac.id/index.php/ibrah
Tarbiyah, F. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab di Pesantren Al-Islam dan Darul Abror (Antara Tradisional dan Modern) Syarifah. Edugama: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 6, 2614–0217. https://doi.org/10.32923/edugama.v6i2.1411
Widodo, A., Chebaiki, H., & Satria, A. (2021). تطبيق تعليم مهارة الكلام في المدرسة المتوسطة منبع الإحسان. Journal of Arabic Education, 1(1). https://doi.org/10.21043/qijis.v3i2
Yuliani, W. (2018). Quanta Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif Dalam Perspektif Bimbingan Dan Konseling. 2(2). https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642
DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i2.5729
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Index by:

Publish by:
Program Studi Pendidikan Bahasa ArabSekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an AmuntaiContact us:
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
slot88








