Dauru Kitābi Al-Fahmu fī Taṭwīri at Tafkīri an-Naḥwiyyi Ladā Ṭullābi al Lughah al ‘Arabiyyah fī Ma‘hadi Al Kautsar
Abstract
This study investigates the role of the Al-Fahmu book in developing grammatical thinking (tafkir nahwi) among Arabic language students at Ma’had Al-Kautsar. Arabic grammar (nahwu) plays a vital role in understanding the Qur’an and mastering the Arabic language; however, many students still perceive it as a difficult subject that depends heavily on memorization. The Al-Fahmu book addresses these challenges by presenting grammatical concepts in clear and logical Indonesian explanations, enabling students to understand the rules through reasoning rather than rote learning. Using a qualitative descriptive approach, this study analyzes the structure, presentation, and educational values of Al-Fahmu as a learning resource for Arabic grammar. The results show that the book effectively enhances students’ grammatical understanding, stimulates logical reasoning, and fosters a more reflective attitude toward language learning. It is recommended that Arabic teachers integrate Al-Fahmu into grammar instruction as a supplementary material to promote conceptual comprehension and analytical thinking.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad Zulqornaen, F. (n.d.). Pengaruh Khalifah Ali Bin Abi Thalib Dalam Lahirnya Ilmu Nahwu: Studi Sejarah Awal Pembentukan Kaidah Bahasa Arab. https://journal.hasbaedukasi.co.id/index.php/jurmie
Angga Ade Saputra. (2024). Inovasi Dalam Pendidikan Islam:Persimpangan Tradisi Dan Tekhnologi. https://ejournal.merivamedia.com/index.php/meriva
Angga Ade Saputra, & Silvira Hardiyanti. (2025). Fiqh Dan Perkembangannya Dalam Dunia Islam: Perspektif Studi Islam. https://ejournal.merivamedia.com/index.php/meriva
Fitriyah, A. (2024). Menggali Motivasi Serta Menghadapi Hambatan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua (Vol. 4, Issue 2). Online.
Fuad Khoirul Anwar, 1 Fransiska Dyah Anggraini,2 Mambaul Ngadhimah3. (2025). Dinamika Sistem Pendidikan Finlandia, Perancis, Dan Rusia. Moral : Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1(4), 233–247. https://doi.org/10.61132/moral.v1i4.306
Harir Mushaffa, A., Azzahara, F., & Aditya Nugraha. (2025). Cum Maghza: Hermeneutika Kontekstual Sahiron Dalam Tafsir Kontemporer. https://ejournal.merivamedia.com/index.php/meriva
Hasanah, U., & Hifni, A. (2024). Digitalization and the Challenges of Hadith Dissemination in the Modern Era. In Takwil: Journal of Quran and Hadith Studies (Vol. 3, Issue 1). https://ejournal.iainkerinci.ac.id/index.php/takwil/index55
Hasyim Asy’ari. (2016a). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an (Vol. 1, Issue 01).
Hasyim Asy’ari. (2016b). Keistimewaan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Al-Qur’an (Vol. 1, Issue 01).
Ifrohatul Hamidah, & Ainur Rofiq Sofa. (2025). Fiqh Al-Lughah Dan Pengaruhnya Terhadap Perkembangan Ilmu Nahwu. Pragmatik : Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa Dan Pendidikan , 3(3), 210–221. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v3i3.1812
Imas Marliana, Farhatul Fadhilah, & Harun Al-Rasyid. (2025). Mengenal Keindahan Susunan Bahasa Al-Qur’an Melalui Al-Istikhdam dan Al-Istithrad. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 3(2), 162–172. https://doi.org/10.61132/jmpai.v3i2.981
Indah Ardia Rachmawati. (2024). Eksplorasi Hukum, Sejarah, dan Metode Terjemahan Al-Qur’an: Menjembatani Pemahaman dan Perkembangannya.
Lestari, O., Putri Belawati Pandiangan, A., Ikhsan, M., Aminah Tukan, S., & Sangatta Kutai Timur, S. (2025). Inovasi Metode Pembelajaran PAI dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa di Sekolah Dasar Article Info ABSTRAK (Vol. 04, Issue 02). Hal.
Melinda Yunisa. (2022). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab dalam Aspek Ilmu Nahwudan Sharafpada Siswa Kelas X Madrasah Aliyah Laboratorium Jambi.
Pahri Lubis. (2018). Pembelajaran Nahwu Dengan Nazham Alfiyah Ibn Malik. In Pembelajaran Nahwu… Jurnal Kajian Dan Pengembangan Umat (Vol. 1, Issue 1).
Rahanjamtel, M., & Abd Rahman, M. (2023). Nilai Pendidikan Akidah Dalam Hadis Amal Jariyah (Studi Ma’ān al-Ḥadīth dengan pendekatan Taḥlīlī). https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.5243
Rodliyah Zaenuddin. (2012). Pembelajaran Nahwu / Sharaf Dan Implikasinya Terhadap Membaca Dan Memahami Literatur Bahasa Arab Kontemporer Pada Santri Pesantren Majlis Tarbiyatul Mubtadi-Ien (Mtm) Desa Kempek Kecamatan Gempol Kabupaten Cirebon (Vol. 13).
Sekolah, S., Ilmu, T., & Darul Qur’an, U. (2022). Urgensi Bahasa Arab dalam Memahami Al-Qurán. https://id.m.wikipedia.org/wiki/Bahasa
Siti Amarotul Insiyah. (2018). Hubungan Kegiatan Pembelajaran Terjemah Al-Qur’an Dengan Spiritualitas Santri Di Pondok Pesantren Safinatul Huda Rungkut Surabaya.
Sofwan, A., Saefudin, A., Wahyu, A., Cahyani, N., Ayu, N. V., & Milah, A. S. (2024). Peran dan Kontribusi Nahwu dalam Penafsiran Al-Qur’an. 5, 201–208.
Sultan, U., Banten, M. H., Harianto, N., Jufri, S., Huda, R. F., & Afria, R. (2025). Uktub: Journal of Arabic Studies Menelusuri Dalil Nahwu Sebagai Landasan Ilmiah Tata Bahasa Arab. 5(1), 71–88.
Syaepullah. (2025). Penyederhanaan Kaidah Nahwu dengan BukuAl-Fahmu.
Triana, N., Hefni, H., & Kurniawan, S. (n.d.). Jurnal Pendidikan dan Pengajaran Peran Metode Al-Asas Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren Al-Hidayah Kubu Raya. https://ijurnal.com/1/index.php/jpp
Uswatun Hasanah, S., & Hadi, S. (2024). Stilistika Alqur’an; Keindahan Dan Kedalaman Bahasa Ilahi.
Yakin, A. dkk. (2020). Pembelajaran Kitab Mūn-Mūn Dalam Meningkatkan Pemahaman Ilmu Nahwu Dan Sharraf Bagi Santri Mubtadiin Di Pondok Pesantren Al-Muqri As-Salafi Lil Banin Prenduan Sumenep Madura. 5(1), 2020.
Yuliani, W. (2018). Quanta Metode Penelitian Deskriptif Kualitatif Dalam Perspektif Bimbingan Dan Konseling. 2(2). Https://Doi.Org/10.22460/Q.V2i1p21-30.642
DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i2.5756
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Index by:

Publish by:
Program Studi Pendidikan Bahasa ArabSekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an AmuntaiContact us:
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.
slot88








