FENOMENA PSIKO-SOSIO LINGUISTIK DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MUHAMMADIYAH BOARDING SCHOOL CEPU

Nur Naria Dina Romadhon, Gita Fitri Ramadhani, Mifta Huljannah Langkau, Shofil Fikri

Abstract


Psycho-socio-linguistics is a branch of linguistics that studies the relationship between language and the psychology and social aspects of language speakers. Psycho-socio-linguistics has an important role in the process of language learning, especially Arabic. Given the importance of the role of psycho-socio-linguistics, researchers want to study more deeply how psycho-socio-linguistic phenomena in Arabic language learning are carried out at Muhammadiyah Boarding School, Cepu. The purpose of this study is to deepen our understanding of how psychological and social aspects interact in the process of learning Arabic. The method used in this study is descriptive-qualitative. The data collection technique involves observing and interviewing. The results of this study reveal that psycho-socio-linguistics in Arabic language learning helps understand the role of psychological factors, such as language understanding and information processing, in the context of social and cultural interactions. The research also underscores the importance of understanding differences in dialects, grammar, and social contexts in Arabic language teaching. The results of this study can be used as a basis for the development of more effective learning strategies in Arabic language teaching by considering the psychological and social aspects involved.


Keywords


Arabic Language Learning, Linguistics, Psycho-Socio

Full Text:

PDF

References


Afifuddin dan Beni Ahmad Saebani. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Pustaka Setia, 2012.

Agustini. “Urgensi Pemahaman Bahasa Arab Dalam Mempelajari Agama Islam Di Indonesia.” In Right: Jurnal Agama dan Hak Asasi Manusia 10, no. 2 (2021): 167. https://doi.org/10.14421/inright.v10i2.2922.

AH, Hanifal Fauzy, Zainal Abidin Arief, and Muhyani Muhyani. “Strategi Motivasi Belajar Dan Minat Belajar Dengan Hasil Belajar Bahasa Arab.” Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam 12, no. 1 (2019): 112–127.

Etey, Qomariah. “Psiko-Sosiolinguistik Sebagai Multidisipliner.” Https://Eteyqomariah.Blogspot.Com/2013/12/Psiko-Sosiolinguistik.Html.

Hasan, Hasan. “Psikolinguistik: Urgensi Dan Manfaatnya Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 1, no. 2 (2018): 1–18. Accessed December 14, 2023. http://dx.doi.org/10.35931/am.v1i2.41.

———. “Psikolinguistik: Urgensi Dan Manfaatnya Pada Program Studi Pendidikan Bahasa Arab.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 1, no. 2 (2018): 1.

Hasanah, Istianatul. “Manajemen Kurikulum Perspektif Oliva: Telaah Epitemologis.” Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan 3, no. 1 (2019): 58–75.

Ismail, Moh. “Peranan Psikolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” At-Ta’dib 8, no. 2 (2013). https://doi.org/10.21111/at-tadib.v8i2.508.

Mahardika, I Made Adi, Lulup Endah Tripalupi, and I Wayan Suwendra. “Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesiapan Menjadi Guru Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ekonomi Angkatan 2014 Universitas Pendidikan Ganesha.” Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha 11, no. 1 (2019): 160–271.

Malabar, Sayama. “Sosiolinguistik.” Gorontalo: Ideas Publishing (2015).

Martinet. “Hubungan Psikolinguistik Dalam Pemerolehan Dan Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Retorika 10, no. 1 (1987): 19.

Masnun. “Teori Linguistik Dan Psikologi Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Lembaga Pendidikan Islam.” Jurnal Pendidikan Islam 08, no. 01 (2018): 172–204.

Mochamad Ismail. “Peranan Psikolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” At-Ta’dib 8, no. 2 (2013).

Muh. Busro. “Kajian Dalam Psikolinguistik; Perangkat Penelitian, Strategi, Dan Penggunaan Metode Penelitian.” Al Hikam: Jurnal Studi Keislaman 6, no. 2 (2016): 210212.

Muslimin, Muslimin. “Program Penilaian Kinerja Guru Dan Uji Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Prestasi Kerja Guru.” Indonesian Journal of Education Management & Administration Review 4, no. 1 (2020): 193–200.

Nelly Mujahidah. Psikolinguistik; Sebuah Pendekatan Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Edited by Baidhillah Riyadhi. Pontianak: STAIN Pontianak Press, 2016.

Nisa, Risvia Vahrotun. “Peranan Madrasah Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Internasional.” An Nabighoh 19, no. 2 (2018): 225–248.

Nuryani, Siti Isnaniah, Ixsir Eliya. Sosiolinguistik Dalam Pengajaran Bahasa Berbasis Multikultural: Teori Dan Praktik Penelitian. Edited by Syihaabul Hudaa. Bogor: IN MEDIA, 2021.

Rachma, Fikni Mutiara. “Tinjauan Sosiolinguistik Terhadap Proses Pembelajaran Bahasa Arab.” Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 1, no. 1 (February 13, 2020): 1–9.

Sri Suharti, Wakhibah Dwi Khusnah, Sri Ningsih, Jamaluddin Shiddiq, Nanda Saputra, Heri Kuswoyo, Novita Maulidya Jalal, Putri Wulan Dhari, Ratna Susanti, Jhon Hericson. Kajian Psikolinguistik. Aceh: Yayasan Penerbit Muhamad Zaini, 2021.

Suci Rani Fatmawati. “Pemerolehan Bahasa Pertama Anak Menurut Tinjauan Psikolinguistik.” Jurnal Lentera XVIII, no. 1 (2015): 74. https://doi.org/10.21093/lj.v17i1.429.

Susanti, Ratna. Kajian Psikolinguistik. Kajian Psikolinguistik, 2021.

Yahya, Sudi. Sultan, MA Psikolinguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab (Sebuah Pengantar), 2020. www.sanabil.web.id.

Yusuf, Muhammad. “Psikolinguistik Dalam Metode Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Postmetode.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 2, no. 2 (August 30, 2019): 183.

Zulhannan. “Bahasa Arab Dan Psikolinguistik: Kajian Konseptual Dan Historis.” Jurnal Al Bayan 9, no. 2 (2017): 249–262. http://dx.doi.org/10.24042/albayan.v9i2.2241.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v7i1.3088

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

 ONESEARCH PERPUSNAS      Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.