Wordwall Media Game In Mastery Of Arabic Vocabulary

Saariah Saariah, Luthfi Qolbi Azzahra, Dea agta syarafina, Nasiruddin Nasiruddin, Ainun Jariah

Abstract


This study aims to provide insights into innovative, creative, and educational approaches in Arabic language learning in the digital era, with a focus on using Wordwall as a medium for mastering Arabic vocabulary. The study employs a qualitative research design through a library research approach, utilizing data from literature that discusses the use of Wordwall games in Arabic language education. Data collection techniques include documentation of journals related to Wordwall, while the data analysis technique used is content analysis. The findings of the study indicate that Wordwall is effective in enhancing students' ability to recall and comprehend Arabic vocabulary. The application offers various engaging features, such as diverse game templates, the ability to edit and customize content, and ease of sharing activities, all of which can motivate students and facilitate the understanding of complex concepts. Therefore, the use of Wordwall has proven to overcome challenges in teaching Arabic vocabulary and contribute to improving students' learning outcomes. The implication is that using Wordwall can help both students and educators achieve more effective and innovative learning goals in this digital era.


Keywords


Arabic Vocabulary, Media, Games Wordwall

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2018). Prosedur penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Adib, F., & Fauji, I. (2024). Penggunaan Media Poster Untuk Meningkatkan Pemahaman Mufra> Dat Di Sd Muhammadiyah 1 Sedati. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7 (1), 1-18. https://doi.org/10.35931/am.v7i1

Azizah, H.N. (2018). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall. ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 1(1), 1-16.

Agusti, N. M., & Aslam, A. (2022). Efektivitas Media Pembelajaran Aplikasi Wordwall Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5794–5800. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3053

Azizah, H. N. (2020). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Melalui Penggunaan Media Word Wall. ALSUNIYAT, 1(1), 1–16. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i1.24212

Burhanudin Ata Gusman, Unik Hanifah Salsabila, Hoerotunnisa, Lesta Yahsa Giardi, & Viki Fadhila. (2022). Efektivitas Platform Wordwall pada Pembelajaran PAI di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) pada Masa Pandemi. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 11(3), 203–221.https://doi.org/10.33367/ji.v11i3.2080

Dwi, A., 1, S., Yudianto, A., & Rahmat, D. (2022). Implementasi Game Wordwall Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Inggris Di Kelas X Smk Muhammadiyah 1 Kota Sukabumi. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Vokasional 4(1). https://doi.org/10.23960/jpvti

Efflamengo, L., & Asyrofi, S. (2019). Analisis Faktor Kesulitan Belajar Bahasa Arab pada Siswa Tunanetra di MAN 2 Sleman. 4(2), 43–58.

Fajriah, Z. (2017). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab (Mufradat) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 107 - 126. Https://Doi.Org/10.21009/Jpud.091.07

Fakhruddin, A. A., Firdaus, M., & Mauludiyah, L. (2021). Wordwall Application as a Media to Improve Arabic Vocabulary Mastery of Junior High School Students. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 5(2), 217. https://doi.org/10.29240/jba.v5i2.2773

Fikriansyah, M., & Layyinnati, I. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Berbasis Website (Wordwall) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Fiqih Kelas VII Di Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 07 Paciran.

Hijriyah, U., Basyar, S., Koderi, K., Erlina, E., Aridan, M., & Hidayatullah, M. S. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Android Untuk MahᾹrat Al IstimᾹ’ Kelas 8 Smp. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 5(2), 239. https://doi.org/10.35931/am.v5i2.1352

Hakim, M. L. (2018). Pemanfaatan Media Pembelajaran Game Interaktif Dalam Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab. Arabi : Journal of Arabic Studies, 2(2), 156. https://doi.org/10.24865/ajas.v2i2.56

Hartatiningsih, D. (2022). Meningkatkan Penguasaan Vocabulary Bahasa Inggris dengan Menggunakan Media Wordwall Siswa Kelas VII MTs Guppi Kresnomulyo. ACTION: Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah, 2 (3).

Hijriyah, U. (2018). Analisis Pembelajaran Mufradat dan Struktur Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah. CV. Gemilang.

Imam Asrori, M. A. 2016. Media Pembelajaran Bahasa Arab (dari kartu sederhana sampai web penjelajah dunia). CV. Bintang Sejahtera.

Imanulhaq, R., Prastowo, A. (2022). Edugame Wordwall : Inovasi Pembelajaran Matematika di Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Pedagogos : Jurnal Pendidikan STKIP Bima, 4(1), 2655–6804. https://doi.org/10.33627/gg.v4i1.639

Khailullah, M. (2014). Media Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Koderi, Jatmiko, A., Kesuma, G. C., Prasetyo, D., & Zuliana, E. (2020). Developing Mobile Learning Media for Arabic Mufrodat Course for University Students During The Covid-19 Pandemic. Int. J. of Adv, 8(10), 272–278. https://doi.org/10.21474/IJAR01/11853

Krismawati, N. U. Warto., Suryani, N. (2018). Analisis Kebutuhan pada Bahan Ajar Penelitian dan Penulisan Sejarah di Sekolah Menengah Atas (SMA). BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 3(3). https://doi.org/10.28926/briliant

Launin, S., Nugroho, W., & Setiawan, A. (2022). Pengaruh Media Game Online WordwallUntuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3).

Lestari, N. D., Ariani, S.R., & Ashadi. (2014). Pengaruh Pembelajaran Kimia Menggunakan Metode Student Teams Achievement Divisions (Stad) Dan Team Assisted Individualization (Tai) Dilengkapi Media Animasi Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Materi Asam Basa Kelas Xi Semester Ganjil Smk Sakti Gemolong Tahun Pelajaran. Jurnal Pendidikan Kimia, 3)1).

Mestika Zed. (2014). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Pustaka Obor Indonesia.

Mujahidin, A. A., Salsabila, H., Hasanah, A. L., Andani, M., Aprillia, W. (2021). Pemanfaatan Media Pembelajaran Daring (Quizizz, Sway, dan Wordwall) Kelas 5 di SD Muhammadiyah 2 Wonopeti. Innovative: Journal Of Social Science Research (Vol. 552).

Musthafa, F. A. D., & Anam, H. (2023). The Implementation of “wordwall” web-based games as instructional media to improve Arabic vocabulary mastery of 8th grade students at SMP Nurul Huda Modung. Aqlamuna: Journal of Educational Studies, 1(1), 156–166. https://doi.org/10.58223/aqlamuna.v1i1.238

Mahmudah, U., & Rochma, S. N. (2022). Pembelajaran Maharah Kalam dengan Media “Learning.Aljazeera.Net” di Universitas Darussalam Gontor. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(1), 45–68. https://doi.org/10.32699/liar.v6i1.2607

Nawawi, M. (2017). Pengembangan Kurikulum Pendidikan Bahasa Arab (Kajian Epistimologi). An-Nâbighoh, 19(1), 86–105.

Putra Pamungkas, D., A’yun, Q., & Sulistiani, I.R. (2023). Implementasi Media Wordwall Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah Menengah Atas Plus Az-Zahroh Malang. VICRATINA:Jurnal Pendidikan Islam, 8(2). http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/index

Rahmawati, A., & Hikmah, K. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Berbasis Plotagon Story Di SMP Muhammadiyah 8 Tanggulangin Sidoarjo. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 6(2), 225–241. https://doi.org/10.32699/liar.v6i2.3489

Rahmayanti, I., & Abidin, M. (2023). Efektivitas Penggunaan Wordwall Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab di MAN Kota Batu. Sustainable Jurnal Kajian Mutu Pendidikan, 6(2), 349–358. https://doi.org/10.32923/kjmp.v6i2.3413

Serly, A. (2023). Pengembangan Game Interaktif Wordwall Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Materi Thaharah Di Smpn Purwodadi, Universitas Islam Malang (Skripsi). http://riset.unisma.ac.id/index.php/fai/index

Sri Cahyani, A., Ubadah., & Arda. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Game Wordwall Terhadap Kemampuan Peserta Didik Dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Kelas VIII MTsN 2 Kota Palu. Universitas Islam Negeri Datokarama Palu.

Sugiyono. 2008. Metode penelitian kuntitatif, kualitatif, dan r&d. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. 2018. Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Umam, S., Sutopo, L., & Putri, A. M. (2022). Analisis Penggunaan Media Word Wall Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Pembelajaran Bahasa Arab Pada Siswa Kelas IV SDIT Fitrah Insani Kedamaian Bandar Lampung. Al Mitsali: Jurnal Penelitian dan Pendidikan Bahasa Arab, 2(1).

Wafiqni, N., Putri, F. M. (2021). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Daring (Online) Matematika pada Materi Bilangan Cacah Kelas 1. In Elementar (Elementary of Tarbiyah): Jurnal Pendidikan Dasar (Vol. 1, Issue 1). http://uinjkt.ac.id/index.php/elementar

Wulandari, S., Peni, R., Fahmi, M., Ayuningtyas, F. A. (2023). Implementasi E-Learning (Wordwall) Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Pada Kelas Xii Mipa 2 Di Sma Negeri 3 Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 9(2).

Wardah Inspiring Teacher. (2020). Inovasi Media Belajar Saat Pandemi. Malang: PT Paragon Technology and Innovation. https://bit.ly/3CEGjpy

Yuliatun, T., Ekasari, A., & Amaliah, K. (2024). Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi Pelatihan Microlearning Berbasis Gamification dengan Wordwall Bagi Guru SMP IT Ibnu Sina. Media Cetak, 3(2), 112–119. https://doi.org/10.55123/abdikan.v3i2.3533

Zalillah, D & Alfurqan. (2022). Penggunaan Game Interaktif Wordwall Dalam Evaluasi Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sdn 17 Gurun Laweh Padang. MANAZHIM: Jurnal Manajemen dan Ilmu Pendidikan, 4(2), 491-504.

Zubaidillah., Haris, M., & Hasan, H. (2019). Pengaruh Media Kartu Bergambar (Flash Card) Terhadap Penguasaan Kosakata Bahasa Arab. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 2, (1), 41. https://doi.org/10.35931/am.v2i1.90




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v7i2.3831

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

 ONESEARCH PERPUSNAS      Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.