Audio-Visual Media Learning in Arabic Language Acquistion

Ananda Zalfa Firdaus, Vina Hidayah

Abstract


Audio visual media provides extensive interaction activities between students and learning materials that are easy to access anytime and anywhere. This is in accordance with interaction theory in second language acquisition which emphasizes the importance of response and active participation in learning activities. Through audio-visual media, students will more easily grasp the meaning of the material presented so that students are able to express it through spoken language. The aim of the research is to determine the suitability of using audio-visual media in second language acquisition for Arabic language students. The research uses the library research method, a data collection technique by reviewing books and articles related to the research topic. The results of library research on the use of audio-visual media in acquiring Arabic, students are more enthusiastic in learning Arabic, the process of learning Arabic is fun, students easily understand the material through audio-visual media with quality determination criteria. Several psychologists explain that the connection between second language acquisition and second language learning can improve memory and increase motivation in using audio-visual media.


Keywords


Acquistion Language, Arabic, Video Learning

Full Text:

PDF

References


Adlini, M.N., Dinda,A.H., Yulinda,S., Chotimah,O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Edumaspul:Jurnal Pendidikan, 974–980.

Anisyah, N., & Hendra, F. (2023). Metode Pembelajaran Audiolingual Dengan Podcast Untuk Meningkatkan Kemahiran Menyimak (Maharat Al-Istima’) Pada Mahasiswa Audiolingual Learning Method With Podcasts To Improve Students’ (Maharat Al-Istima’) Proficiency. Berajah Journal, 3(3), 573–582.

Ariani, D. (2020). Gagasan Millenial & Generasi Z Untuk Indonesia Emas 2045. Fianosa Publishing.

Asrori Imam, Thohir Muhammad, A. (2019). Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab (Cetakan ke). Misykat Indonesia.

Azhar, M., Wahyudi, H., Promadi, P., & Masrun, M. (2023). Penggunaan Teknologi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Indonesia. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 6(4), 3160–3168.

Dewi, P. K., & Budiana, N. (2018). Media pembelajaran bahasa: aplikasi teori belajar dan strategi pengoptimalan pembelajaran. Universitas Brawijaya Press.

Fadilah, F. N., & Zukhaira, Z. (2023). Pengembangan Metode Komunikatif dengan Teori Belajar Gagne Untuk Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Siswa. Arabi: Journal of Arabic Studies, 8(2), 230–243.

Ghani, M. T. A., & Daud, W. A. A. W. (2023). The Impact of Digital Game-Based Learning Towards Arabic Language Communication. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of Communication, 39(1), 407–424. https://doi.org/10.17576/JKMJC-2023-3901-23

Gultom. (2020). Strategi Pengajaran dalam Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa Kedua.

Gunarti, T. T. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Audio Visual Untuk Meningkatkan Maharah Istima’Pada Siswa-Siswi Madrasah Ibtidaiyah. Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(2), 122–129.

Khoirunnisa, I., Diniyah, T., & Noviyanti, S. (2023). Pemerolehan Bahasa Dan Faktor Pendukung Pemerolehan Bahasa Anak. Innovative, 3, 4353–4363.

Kusumadewi, N. (2020). Pengembangan Metode Pembelajaran Berbasis TTW (Think, Talk, Write) dan Discovery Learning untuk Pembelajaran Keterampilan Menulis Bahasa Arab Siswa MTs Kelas VII di Kota Semarang. Skripsi Universitas Negeri Semarang.

Maharani, T., & Astuti, E. S. (2018). Pemerolehan bahasa kedua dan pengajaran bahasa dalam pembelajaran BIPA. Jurnal Bahasa Lingua Scientia, 10(1), 121–142.

Mahmudah, S. (2018). Media pembelajaran bahasa arab. An Nabighoh, 20(01), 129–138.

Mumtazah, A., Ananta, A. E., Alfia, N., & Ridwan, N. A. (2023). Tantangan dan Solusi Pembelajaran Bahasa Arab untuk Non Arab. Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab, 9(1).

Munawwaroh, E. I. (2021). Media ‘Audio Visual’untuk Pembelajaran Kemahiran Menulis (Imla’). Insyirah: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Studi Islam, 4(1), 1–10.

Nugrawiyati, J. (2018). Media audio-visual dalam pembelajaran bahasa arab. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 6(1), 97–111.

Raudatussolihah, B. (2022). Pengembangan Teknologi Audio-Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Education and Learning Journal, 3(1), 53. https://doi.org/10.33096/eljour.v3i1.150

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42–51.

Rokhamah, Pramugara, Nour Ardiansyah, Faika, Irwanto, Nina, Rosita, & Y. (2024). Metode Penelitian Kualitatif Teori, Metode dan Praktik (EVi Damayanti (ed.); Cetakan pe). Widina Media Utama.

Romadhon, N. N. D., Ramadhani, G. F., Langkau, M. H., & Fikri, S. (2024). Fenomena Psiko-Sosio Linguistik Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Muhammadiyah Boarding School Cepu. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(1), 117. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.3088

Rukin, S. P. (2021). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Jakad Media Publishing.

Sa’diyah, H., & Abdurahman, M. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab di Indonesia: Penelitian Terhadap Motivasi Belajar Bahasa Asing. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 5(1), 51–69.

Sauri, S. (2020). Sejarah Perkembangan Bahasa Arab dan Lembaga Islam di Indonesia. Insancita, 5(1), 73–88.

Simarmata, J. (2018). Teknologi multimedia dalam pendidikan. Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Pendidikan, 7.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif,Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta.

Sutisna, P. P. C. D. (2022). Persepsi Mahasiswa Tentang Lagu “Man Ana” dan Keputusan Belajar Bahasa Arab. Al-Tadabbur, 8(1), 81–89.

Thohir, M. (2021). Metode Pembelajaran Bahasa Arab Sebagai Bahasa Asing. In Muhammad THohir dkk. Kanzum Books.

Tini, C., & Sidiq, H. (2023). Implementasi Media Audio Visual Berbasis Animasi Bahasa Arab Dalam Pembelajaran Mahᾱrah Istimᾱ’. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 6(2), 457. https://doi.org/10.35931/am.v6i2.2603

Ulfa, M. (2023). Peran Media Audio Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. 2(1), 20.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v7i2.3838

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

 ONESEARCH PERPUSNAS      Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.