Program Shabāhul Lughah Untuk Pembelajaran Mufradāt Siswa Madrasah Aliyah Negeri 1 Jepara

Mohamad Irbabul Lubab, Muhammad Natsir

Abstract


Al Fikra Islamic boarding school is an educational institution under the auspices of Madrasah Aliyah Negeri 1 Jepara. All students who take superior classes will live in a dormitory (Ma'had) with the aim of forming a generation that is devout in worship, science and technology, as well as improving language skills (Arabic and English) through language activities, namely the shobahul lughah program. Observing this program is very important for implementing the program in learning vocabulary. This research uses a qualitative approach with a case study method, using observation, interviews and documentation as data collection techniques. The results of this research were obtained, 1). Implementation of the shobahul lughah program, students gather in the field to take part in the mufrodat learning that has been determined by the ustadz every week. The implementation time is 07.00-08.00 WIB.,2). The shobahul lughah program method used is the mubasyaroh method to speed up vocabulary mastery and more active learning.  3). Obstacles encountered by educators include: Student discipline and the different abilities of each student.  4). Success factors for the shobahul lughah program include: learning media, skilled abilities of educators, supporting materials and learning motivation.


Keywords


Shobahul Lughah, Islamic Boarding School, Mubasyaroh Method

Full Text:

PDF

References


Abdi Aziz, Miswarul. 2023. “Penggunaan Metode Langsung Dalam Pembelajaran Muhadatsah.” Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran 4(1):88–100.

Adawiyah, Yayah Robi’atul, Sulthon Firdaus, and Istibsyaroh. 2022. “Penguatan Metode Mubasyaroh Terhadap Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab Di Lembaga Kelompok Studi Khusus (KSK) Fathimatuzzahro ’ Paiton Probolinggo.” Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya 12(1):118–35.

Alfianor. 2022. “Strategi Pengajaran Bahasa Arab Dii MI RAKHA Amuntai.” Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah 6(1):78. doi: 10.35931/am.v6i1.867.

Assyakurrohim, Dimas, Dewa Ikhram, Rusdy A. Sirodj, and M. Win Afgani. 2023. “Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer Metode Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer.” 3(1):1–9.

Ayubi, Sholihudin Al. 2022. “Arabic Language Learning Strategy And The Problems Of Its Application At LKP Ibnu Khaldun Driyorejo Gresik.” Journal of Social Science and Economic 1(1):56–64.

Aziza, Lady Farah, and Ariadi Muliansyah. 2020. “Keterampilan Berbahasa Arab.” EL-TSAQAFAH: Jurnal Jurusan PBA 19(1):56–71.

Basim, Eky Achmad, and Siti Zaimatut Taqiyah. 2022. “Penggunaan Media Domino Mufrodat Untuk Meningkatkan Keterampilan Penguasaan Kosa Kata Bahasa Arab Bahasa Arab Merupakan Salah Satu Mata Pelajaran Wajib Dalam Kurikulum Pelajaran Bahasa Arab Juga Banyak Digemari Karena Kedudukannya Sebagai Arab Mirip Denga.” Tatsqify: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3(2):78–93. doi: 10.30997/tjpba.v3i2.6149.

Fitryanisa, and Sonia Mu’tasimatul Azimah. 2019. “Media Pembelajaran Kahoot Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.” Prosiding Nasional Semasba 3:19.

Hapid, Nurul. 2023. “Penerapan Metode Langsung (Thoriqoh Mubasyarah) Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab.” Jurnal Hasil Penelitian Dan Pengembangan (JHPP) 1(4):265–70. doi: 10.61116/jhpp.v1i4.220.

Hermawan, acep. 2011. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. 1st ed. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Hs, Ahmad Iqbal, and Wuni Mei Suriningsih. 2021. “Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Roda Putar Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Taman Kanak - Kanak Development of Learning Media Based on Spin Wheel Game on Arabic Vocabulary Learning in Kindergarten.” Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini 4(2):291–303.

Khotimah, Khusnul. 2021. “Peningkatan Kemampuan Berbicara Bahasa Arab Melalui Metode Thariqah Mubasyarah.” Action Research Journal Indonesia (ARJI) 3(3):188–99. doi: 10.61227/arji.v3i3.45.

Mufidah, Nuril. 2020. “Pengajaran Kosa Kata Untuk Mahasiswa Kelas Intensif Bahasa Arab.” Jurnal Berkala Epidemiologi 5(1):90–96.

Mufidah, Nuril, Ulya Zahrotul Firdaus, Saidna Zulfiqar, and Bin Tahir. 2018. “Model Pengayaan Tutor Bahasa: Studi Pre-Learning Pada Shabahul Lughoh Di Ma’had Sunan Ampel Al Aly.” At-Ta’dib 13(2):50–61. doi: 10.21111/at-tadib.v13i2.2650.

Mulyani, Weni Sainur, Fachrur Razi, and Agus Mulyana. 2021. “Pengaruh Penggunaan Thariqah Mubasyarah Terhadap Minat Belajar Bahasa Arab Peserta Didik Kelas VII d i Sekolah Qur ’ an Indonesia Megamendung Berjalan Pembelajaran Bahasa Arab . Hal Ini Yang.” doi: 10.30997/tjpba.v2i1.3621.

Mustofa, Hamid Bisri, and M.Abdul. 2016. Metode Dan Strategi Pembelajaran Bahasa Arab; Strategi Pembelajaran Al-Mufradat; Al-Tarakib; Istima’; Kalam, Qira’ah; Dan Kitabah. Malang: UIN Maliki Press.

Mutholib abdul. 2015. “Lu’batul Qamus: Cara Unik Memperkaya Mufradat.” Arabia 7(1):66.

Nulaila, Nurdiniawati Nurdiniawati, and St. Amnah. 2022. “Meningkatkan Kemampuan Maharah Kalam Dan Kitabah Pada Mahasiswa Prodi Pba Fakultas Tarbiyah Iai Muhammadiyah Bima.” Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat 1(1):39–51. doi: 10.52266/taroa.v1i1.739.

Purnomo, Ade, Mohammad Fawaid, and Syarof Nursyah Ismail. 2020. “Upaya Guru Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Teks Arab Dengan Metode Mubasyaroh Kelas V DI MI Al Kalam Denpasar Program StudiPendidikan Agama Islam , Sekolah Tinggi Agama Islam Denpasar Bali , Denpasar , Indonesia Program Studi Manajemen Pe.” Jurnal Faidatuna 1(3):1–13.

Putri ahdilla Nursani, Angelia, Lukman Taufik Akasahtia, and Usman. 2024. “Pengaruh Metode Mubasyaroh Terhadap Peningkatan Kemampuan Maharah Kalam Siswa Kelas VII Putri MTs Ummul Quro Al Islami,Leuwiliah Bogor Tahun Ajaran 2022-2023.” Shawtul Arab 3(April):69–81.

Rufaiqoh, Elok, Muhammad Ainul Yaqin, and Muhammad Yunus. 2021. “Pendampingan Komunitas Lembaga Kementrian Bahasa Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Kemahiran Berbicara Dengan Menggunakan Metode Mubasyarah Guna Mempermudah Dan Membiasakan Peserta Didik Dalam Berbicara Bahasa Arab Di Lingkungan Lembaga Kementrian Bahasa M.” Al-Ijtimā: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat 1(2):116–24. doi: 10.53515/aijpkm.v1i2.15.

Silviana, Nining, and Erna Zumrotun. 2023. “Analisis Program Tahfidz Al- Quran Terhadap Penguasaan Hafalan Pada Siswa Kelas V MI Darul Hikma.” Jurnal Pendidikan Dasar 08:1409–21.

Supriatna, Amir. 2021. “Implementasi Thoriqoh Mubasyarah Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Bahasa Arab.” Pendidikan BASIS BAhasa Arab Dan Studi Islam 5(2):69–74.

Ulfah, Sofia Maria, and Suwito. 2022. “Implementasi Pendekatan Saintifik Sebagai Paradigma Pembelajaran Fiqih.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 7:844–54.




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v7i2.3977

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Indeksasi

 ONESEARCH PERPUSNAS      Dimension

______________________________________________________________________________________

Contact Us:

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban
Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten: Hulu Sungai Utara Kode Pos : 71471
Provinsi: Kalimantan Selatan
Email: almiyar@stiq-amuntai.ac.id

__________________________________________________________________________

 

Free counters!

___________________________________________________________________

 

Lisensi Creative Commons

__________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.