Sikap Mahasiswa terhadap Penggunaan Bahasa Ibu dalam Pembelajaran Bahasa Arab pada Prodi Pendidikan Bahasa Arab

Arifudin Arifudin

Abstract


The use of the mother tongue in learning Arabic has a negative impact. This negative impact is an obstacle to the effectiveness of learning Arabic. This research aims to determine the attitudes of PBA Study Program students towards the use of their mother tongue in learning Arabic. Apart from that, to find out the impact of its use according to students. This research is a quantitative descriptive study with a population of all active students of the IAIN Pontianak Arabic Language Education Study Program. The sample was determined using random sampling techniques. The results of this research indicate that the mother tongue is used in learning Arabic in the PBA Study Program. PBA Study Program students do not yet have a completely positive attitude in using Arabic in learning. However, students understand that using Arabic as the language of instruction in learning Arabic has a very positive impact. Using appropriate learning methods will be a solution to the problem of low mastery of Arabic for students.

Keywords


Arabic Language Learning, Mother Tongue, Impact.

Full Text:

PDF

References


Ali Tubayqi, K., & Ahmed Al Tale’, M. (2021). Mother Tongue Use in Beginner EFL Grammar Classes in Saudi Arabia: A Case Study. Arab World English Journal, 12(4), 349–365. https://doi.org/10.24093/awej/vol12no4.23

Alwi, A. B. (2023). Perubahan Substansi Kurikulum Bahasa Arab Berdasarkan KMA Nomor 347 Tahun 2022. Journal of Education Research, 4(4), 1753–1760.

Aruwiyantoko, A. (2023). Pengaruh Bahasa Ibu (B1) Terhadap Pemerolehan Bahasa Kedua (B2). Madani:Jurnal Ilmiah Multidisipline, 1(7), 441–447. Retrieved from https://doi.org/10.5281/zenodo.8254283

Balqis, I. L., Noviyanti, S., & Cindy. (2024). Hakikat Pemerolehan Bahasa dan Faktor-faktor Pendukung Pemerolehan Bahasa. Indonesian Research Journal on Education, 4(4), 550–558.

Dhenggo, K. F., & Wahyuningsih. (2023). Pengaruh Bahasa Daerah Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia Peserta Didik 3B SDN Gembira. ARembeN: Jurnal Pengabdian Multidisiplin, 1(1), 19–21. Retrieved from https://ejournal.cvrobema.com/index.php/aremben/article/view/34

Fadhilah, I. (2022). Factors of Student Anxiety in Speaking English among Students at Muhammadiyah University Jakarta. Indonesian Research Journal On Education, 2(1), 97.

Febriani, S. R., & Mahmudi, A. (2021). Implementasi Pembelajaran Kooperatif Dan Independen Di Era Revolusi Industri 4.0. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 4(1), 59. https://doi.org/10.35931/am.v4i1.371

Firdaus, A. Z., & Hidayah, V. (2024). Audio-Visual Media Learning in Arabic Language Acquistion. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 7(2), 781. https://doi.org/10.35931/am.v7i2.3838

Herwin. (2024). Perbandingan Hasil Belajar Ilmu Nahwu Mahasiswa Alumni Madrasah Dengan Alumni Non Madrasah Pada Prodi PBA Fakultas Tarbiyah IAIN Parepare. (IAIN Parepare). IAIN Parepare. Retrieved from https://repository.iainpare.ac.id/id/eprint/8794/

Kartika, Y. (2023). Pembelajaran Membaca Dan Menulis Melalui Penggunaan Bahasa Ibu Di Sindang Dataran (IAIN Curup). IAIN Curup. Retrieved from http://e-theses.iaincurup.ac.id/3344/2/SKRIPSI_YENI KARTIKA_ 18591161_ PGMI %281%29.pdf

Kusumaningsih, D., Wibawa, S. A., & Lestari, J. T. (2024). Mengapa guru bahasa Inggris mengajar bahasa Indonesia? Pendapat siswa EFL tentang bahasa Indonesia di kelas bahasa Inggris. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(3), 195–203. Retrieved from https://www.journal.assyfa.com/index.php/jptk/article/view/252

Miolo, M. I. (2023). Kajian Teoritis : Pemerolehan Bahasa Pertama dan Kedua. ’Ajamiy: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab, 13(2), 525–542. https://doi.org/10.31314/ajamiy.12.2.525-542.2023

Muflihatin, S. I., & Hasanah, N. (2022). Strategi Menumbuhkan Budaya Berbahasa Arab dengan Bi’ah Arabiyyah di Pondok Pesantren. Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 1(1), 01–17.

Murnisma, Darwis, M., & Abbas, A. (2022). Pengaruh Unsur Sintaksis Bahasa Inggris Terhadap Penggunaan Bahasa Indonesia Imigran Afganistan. Jurnal Ilmu Budaya, 10(1), 175–183.

Ni’am, A. M. (2022). Urgensi Transformasi Kurikulum Bahasa Arab Madrasah Aliyah di Indonesia: Menelisik Historisitas dan Perkembangannya dari Masa ke Masa. Revorma: Jurnal Pendidikan Dan Pemikiran, 2(1), 13–24. https://doi.org/10.62825/revorma.v2i1.16

Novialita, J., Ali, M., & Linarsih, A. (2023). Pengaruh Gambar Berseri Terhadap Kemampuan Bahas Ekspresif Anak Usia 5-6 Tahun. JPKK Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 12(3), 1063–1068. https://doi.org/10.26418/jppk.v12i3.63991

Oktaviana, A. R. (2022). Efektivitas Metode Langsung Dalam Proses Pemerolehan Bahasa Arab Sebagai Bahasa Kedua Santri Pondok Modern Darussalam Gontor Putri 5: Kajian Teori B.F. Skinner. JILSA: Jurnal Ilmu Linguistik & Sastra Arab, 6(2), 151–161.

Orfan, S. N. (2023). Instructors’ perceptions and use of first language in EFL classes in Afghanistan. Heliyon, 9(1), e12772. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e12772

Pramadita, T., Anggraini, F. W., Jalaludin, A. A., Utami, R. Ik., & Fauziah, M. (2023). Pemerolehan Bahasa Anak (Studi Kasus Bahasa Pertama Anak). MERDEKA: Jurnal …, 1(2), 338–350. Retrieved from http://jurnalistiqomah.org/index.php/merdeka/article/view/677

Rahim Marpaung, W., & Lubis, Z. (2023). Strategi Penerapan Lingkungan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Kemahiran Berbahasa Arab Di Pesantren Modern Darussalam. Inspiratif Pendidikan, 12(1), 183–191. https://doi.org/10.24252/ip.v12i1.39073

Rappe, & Rahmawati, R. D. (2022). Pengaruh Penerapan Metode Langsung terhadap Kemampuan Bercakap Bahasa Arab Mahasiswa Program Intensifikasi Bahasa Asing (PIBA) UIN Alauddin Makassar. Shaut Al Arabiyyah, 10(2), 248–263. https://doi.org/10.24252/saa.v10i2.31836

Rohmah, M. N., Syarifah, A. L., Agustina, S., Rahmi, A., & Setiabudi, D. I. (2023). Efektifitas Pendekatan Komunikatif Dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab Siswa. Sabda: Jurnal Sastra Dan Bahasa, 2(2), 20–28.

Saepudin. (2022). Pembelajaran Bahasa Arab Di Era Postmethode. Parepare: IAIN Parepare Nusantara Press. Retrieved from http://repository.iainpare.ac.id/3949/1/Pembelajaran Bahasa Arab di Era Postmethod.pdf

Sani, N., Nurazim, O. A., Rahmatan, M., Alvio JH, D., & Pratama, M. R. (2023). Campur Kode Bahasa Ibu Terhadap Percakapan Bahasa Arab Pondok Pesantren Darul Iman. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 6(2), 773. https://doi.org/10.35931/am.v6i2.2381

Saputri, N. Z. (2023). Analisis Penggunaan Bahasa Ibu Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Karya Ilmiah Pendidik Dan Praktisi SD&MI (JKIPP), 2(2), 87–96. https://doi.org/10.24260/jkipp.v2i2.1524

Sari, D. K., & Taufik, T. (2024). Pengaruh Metode Langsung Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Bagi Siswa MI Sebagai Pembelajar Pemula. JURNAL AL-IHDA : Media Ilmiah Bahasa Arab, 12(1), 13–17. https://doi.org/10.58645/alihda.v12i1.521

Sentosa, A. R., & Apriliani, N. (2020). Pemerolehan Bahasa Pada Anak Usia Dini (Kajian Psikolinguistik). Seminar Nasional Pendidikan, 1–7.

Sya’bani, M. Z. (2021). Efektivitas Metode Langsung dalam Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. An Naba, 4(1), 38–45. https://doi.org/10.51614/annaba.v4i1.81

Ubaidillah, I., Ainin, M., & Muassomah, M. (2023). Tingkat Kemahiran Berbahasa dalam Buku Ajar Bahasa Arab KMA 183 Berdasarkan Perspektif ACTFL. Tsaqofiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab, 5(1). https://doi.org/https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v5i1.135

Zahro, U. C., Amalia, S. R., & Amin, N. F. (2020). The Effectiveness of Direct Method in Arabic Language Learning. Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab, 12(1), 149–164. https://doi.org/10.24042/albayan.v

Zulharby, P., Rafli, Z., & Setiadi, S. (2022). Interferensi Morfologi Bahasa Pertama terhadap Keterampilan Berbicara Bahasa Arab. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(4), 749–762. https://doi.org/10.30872/diglosia.v5i4.510




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/am.v8i2.4847

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

unusual-architecture.com

situs toto slot

bonus138

bandar togel

toto slot

toto togel

toto slot

slot gacor

Slot server thailand

dsupplier bahan bangunan

toto slot

trisakti88

toto slot

toto togel

toto togel

toto slot

situs toto

https://rv.rentmervs.com/

slot toto

https://situs.selalu.pro/

toto togel

slot gacor

https://giat777asli.com/

slot maxwin

AKA4D

toto slot

link alternatif dewahoki

nasa4d

slot777

toto slot

situs togel

toto togel

coktogel

12DJARUM

CHEAT SLOT

12RTPSLOT

12JARUM

12DJARUM

12DJARUM

12DJARUM

12DJARUM HEYLINK

12RTP SLOT GACOR

CAPJIKIA EYANGSOEMO

CAPJIKIA KUDATERBANG

CAPJIKIA ONLINE

slot gacor 777

situs toto

situs gacor

https://www.discoverhurley.org/

https://PawSolutions.org/

https://MinOdor.com/

https://staitenazdraveto.com/

https://bri303autentich.com/

https://koranwaspada.com/

https://www.bearlakemonsterswim.com/

https://countersatisfiable.org/

https://icfireland.org/

https://bearlakemonsterswim.com/

BRI303

BRI303

BRI303

situs toto

erengacor

iongacor

MIYA4D

link slot gacor

Slot Gacor

bukatotoslot.com

situs slot

slot777

Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban

Index by:

             

Publish by:

Program Studi Pendidikan Bahasa Arab
Sekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an Amuntai

Contact us:

Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Email: jurnal.almiyar@gmail.com


Free counters!

Lisensi Creative Commons
Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

Lisensi Creative Commons

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

slot demo