Teachers' Perceptions of the Use of Canva in Developing Islamic Religious Education Learning at MTS Muhammadiyah 7 Panceng

Rizqi Hariyono Al-Muzzaki, Muhammad Bakhruddin, Ika Puspitasari

Abstract


This research aims to analyze teachers' perceptions of the use of Canva in PAI learning development at MTS Muhammadiyah 7 Panceng. The research method used is a qualitative approach with data collection techniques through interviews, observations, and observations. The research subjects included students and PAI teachers at MTS Muhammadiyah 7 Panceng. The results showed that PAI teachers at MTS Muhammadiyah 7 Panceng school considered Canva as an effective learning tool in improving the quality of PAI learning materials, because of the various templates and interesting features provided by Canva from free to paid. The use of Canva helps teachers in creating interactive and interesting learning materials, thus increasing students' interest and motivation to learn. However, some teachers experience technical difficulties and need optimal training in using Canva. This research contributes to the development of innovative and effective PAI learning strategies. The results of this study can be used as a reference for PAI teachers in developing quality learning materials.


Keywords


Teacher perception, PAI learning, use of Canva, student learning motivation

Full Text:

PDF

References


Alfian, A., Putra, M., Arifin, R. et al (2024) “Pemanfaatan Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva “. Jurnal Pengabdian Masyarakat.

Anggianita S., Yusnira Y., M. Rizal; (2020) “Persepsi Guru Terhadap Pembelajaran Daring Di Sekolah Dasar Negeri 013 Kumantan.”

Arikarani, Y. (2024) “ Adaptasi Teknologi Dan Media Pembelajaran Melalui Canva Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Agama Islam.

Asari Dan Hufron, M. 2023 “ Implementasi Augmented Reality Dalam Peningkatan Pembelajaran PAI Di MTS Agung Alim Blado: Studi Kasus Dan Evaluasi.” Muaddib: Jurnal Pendidikan Agama Islam.

Budiman, H., (2017) “Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan.” Jurnal Pendidikan Islam.

Furoidah, A., (2020) “Media Pembelajaran Dan Peran Pentingnya Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab”. Jember: Arabic Language Education Jurnal.

Hidayati. Z., Dan Nurdi., (2022) “Persepsi Guru Terhadap Implementasi Kurikulum Merdeka Dalam Pembelajaran PAI Dan Budi Pekerti Di Sekolah Dasar.” Jurnal Cendekia.

Juwairia et al., (2022)“Meningkatkan Kreativitas Desain Flyer Digital Menggunakan Aplikasi Canva Melalui Model Pembelajaran Project Based Learning (Pjbl).”

Kharissidqi, M., Dan Firmansyah, V. 2022 “Aplikasi Canva Sebagai Media Pembeljaran Yang Efektif”. Indonesian Journal Of Education And Humanity.

Mahardika, A., Wiranda, N., Dan Pramita M. (2021) “Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring”. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdin Masyarakat.

Mardani, W. (2024) “ Persepsi Kemudahan Penggunaan Canva Dalam Mendesain Presentasi Bagi Guru SMKN 1 Kuala Mandor B.

Miftahul jannah., Nuroso., et al., (2023) “Penggunaan Aplikasi Canva Dalam Media Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dasar.

Monoarfa. (2021) “Pengembangan Media Pembelajaran Canva Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru.” Seminar Nasional Hasil Pengabdian.

Munib, Achmad, dkk. (2004). Pengantar Ilmu Pendidikan. Semarang: UPT UNNES

Nuraeni, L., Jumiatin, D., Westhisi, S. (2022) “Penyukuhan Model Pembelajaran Inovatif PAUD Holistik Integratif Melalui Aplikasi Canva Untuk Guru PAUD.” Abdimas Siliwangi.

Nurjanah, S. et al. 2024. “ Persepsi Guru Terhadap Aplikasi Canva Sebagai Penunjang Media Pembelajaran Di Sekolah Dasar”. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial.

Prianggita, V., and Meliyawati, M. (2022) “Peran Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Di Era Pandemi Covid-19.” Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal.

Rahmatullah, R., Inanna, I. (2020) “Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva.” Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiskha.

Riono Dan Fauzi. (2022) “ Pengembangan Media Pembelajaran PAI-BP Di SD Berbasis Canva”. Jurnal Cakrawala Pendas.

Rizanta, G., Dan Arsanti, M. (2022)“Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Pembelajaran Masa Kini.”

Sari, R., Hamzah, I., Wijaya, S et al. 2023 “Pelatihan Canva Sebagai Media Pembelajaran Di SMA N 5 Metro”. Journal Of Social Sciences And Technology For Community Service.

Tanjung, R., Dan Faiza, D. (2019) “Canva Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Dan Elektronika.

Yuliana et al. (2023) “Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Video Pembelajaran Kreatif, Inovatif, Dan Kolaboratif.” Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI).




DOI: http://dx.doi.org/10.35931/aq.v19i4.5258

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Rizqi Hariyono Al-Muzzaki, Muhammad Bakhruddin, Ika Puspitasari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan

index by:

              

 

Publish by:

Sekolah Tinggi Ilmu Al-Qur'an Amuntai

Contact us:

Address: Jl. Rakha Pakapuran, Amuntai Utara
Kabupaten : Hulu Sungai Utara
Kode Pos : 71471
Provinsi : Kalimantan Selatan
Telephone : 085251613000
Email: hafizhihusinsungkar@gmail.com

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

SUNDA787

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303

BRI303